پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

این سایت اطلاع رسانی بی طرفانه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران میباشد و به هیچ گروه و جناح سیاسی وابستگی ندارد.
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۴۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

در جمع جوانان و نخبگان استان فارس،

روحانی: طرفدار آزادترین شیوه مناظره‌ها هستم

 

رییس جمهور انتخابات را زمینه ساز افتخار ایران، شادی دوستان و یاس دشمنان دانست و با تاکید بر اینکه مردم را باید به صحنه سرنوشت فراخواند، اظهارداشت: حضور همگان پای صندوق و مشارکت حداکثری توصیه رهبر معظم انقلاب است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه در نشست با جوانان و نخبگان استان فارس در شیراز  گفت: روزهای سرنوشت ساز در راه است و نباید فراموش کنیم که رسیدن به پیشرفت با عبور از سختی ها و مشکلات است.

روحانی با ابراز خرسندی از اینکه اعضای دولت بار دیگر میهمان مردم فرهنگ دوست و فرهیخته استان فارس و شیرازی ها هستند، گفت: الگوی ما در زندگی و حکومت، زندگی و حکومت پیامبر عظیم الشأن(ص) و امیر المومنین (عاست.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: برخی فکر می‌کنند اگر ما بحق هستیم باید از خدا بخواهیم و خدا هم مشکلات را حل و فصل می‌کند، اما اراده و حکمت پروردگار بر این است که بار مسئولیت خود را بر دوش بگیریم و این فخری است که خداوند به انسان عطا فرموده است.

روحانی با بیان اینکه عبادت برای تجارت سیره علی (ع) نبود، گفت: مولا علی(ع) فرمودند من به دنبال عبادت تاجرگونه نیستم و پیامبر(ص) به جنگ رفت و در این جنگ‌ها پیروز شد یا شکست خورد و موفقیت های پیامبر در همراهی همه بود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه مردم را باید به صحنه سرنوشت فرا خواند، اظهارداشت:باید در نظر داشت که شکست و پیروزی به دست ما بوده و این ما هستیم که در صحنه سرنوشت، حضور می‌یابیم و مردم را به این صحنه دعوت می‌کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه انتخابات یک امر فردی و یا حتی تنها ملی نیست، گفت:  انتخابات باعث فخر و افتخار ما در جهان و تاریخ  است و تجربه ۹۲ و ۹۴ نشان داد که سرنوشت ما در دست خودمان است. شاید راه امروز از سال۹۲ کمی هموارتر باشد، چرا که در آن سال، برخی به من می‌گفتند و نامه می‌نوشتند و شک داشتند، چرا وقتی تو زیر و بم نظام را می‌دانی، اما با این حال در انتخابات شرکت‌ کردی و بتوانی رأی بیاوری.

رییس جمهور با طرح این پرسش که آیا پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) که در ایام بعثت ایشان که به عنوان بزرگترین روز تاریخ دنیای اسلام و جشن مسلمانان هستیم، بدون ایثار، حضور و تلاش مردم موفق می‌شد، ادامه داد: پیامبر(ص) زمانی موفق شد که همه آمدند، این قانون الهی است و مسیری است که خداوند برای ما مشخص کرد.

وی  با اشاره به یکی از جلسات هفتگی با مقام معظم رهبری برای ارایه گزارش‌و استماع نکات و منویات ایشان، گفت:‌ حضور همگان پای صندوق و مشارکت حداکثری، توصیه رهبر معظم انقلاب است. این برای سرنوشت و کشور ما بسیار مهم است و هرکس در حد توان خود باید تلاش کند تا همه مردم پای صندوق‌های آراء حاضر شوند و باید برنامه همه کاندیداها را بررسی و مقایسه کنیم و در نهایت تشخیص دهیم.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه حامی آزادترین شیوه در مناظرات هستم که مردم بهتر بتوانند به حقایق پی ببرند و انتخاب کنند، گفت: اگر چه من به عنوان رییس جمهور مسئول اجرای انتخابات هستم، اما نمی‌خواهم در اموری که قانون به بخش‌هایی واگذار کرده، مداخله کنم و امیدوارم ستاد تبلیغات انتخابات کشور، تجربه ها را بار دیگر مرور و تصمیماتی که راجع به نحوه مناظره‌های انتخاباتی اتخاذ شده،بررسی کند.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: طرفدار شیوه‌ای هستم که آزادترین شیوه باشد. همه باید بدون لکنت زبان سخن بگویند و نقد کنند و نکات مد نظر خود را اعلام نمایند.

روحانی با بیان اینکه رقابت و انتقاد خوب بوده و حتی مخالف هم خوب است، ادامه داد: مگر می‌شود در دنیای امروز، حکومتی داشته باشیم که هیچ مخالفی در آن نباشد و انتقاد نیز که جای خود را دارد و همه باید به راحتی و بدون لکنت زبان انتقاد کنند.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه در ۴ سال گذشته برخی از دوستان به من می‌گفتند، چرا پاسخ این همه تخریب علیه دولت تدبیر و امید را نمی‌دهید، اظهار داشت: ما در میان همه دوستانمان، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را یکی از صبورترین افراد در برابر مخالفین می دانم. ایشان صبر، تحمل و گذشت بسیار داشت.

روحانی ادامه داد: در یکی از هفته‌های قبل از ارتحال ایشان در ملاقاتی به بنده گفتند که از صبر تو تعجب می‌کنم و من به ایشان گفتم که شما در میان همه، صبورترین هستید. اما ایشان پاسخ داد که تو تخریب‌ها را می‌بینی و سکوت می‌کنی.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید این است هر فردی، هر چه خواست گفت و هرکس به رییس جمهور ناروایی می‌داشت و تخریب می‌کرد تا حدی که تشویق هم می‌شد.

روحانی ادامه داد: این خود، نعمت بزرگی برای ما بود و به نظرم تاریخ دنیا قضاوت می‌کند.

رییس‌ جمهور با اشاره به اظهارات برخی از مقامات کشورهای خارجی در ملاقات‌های خصوصی با ایشان، اظهار داشت: آنها می‌گفتند که تو چگونه با وجود اینکه روزنامه‌ها و صدا و سیما که رسانه‌ای ملی است و علیه شما سخن می‌گوید، کشور را اداره می‌کنید؟

روحانی ادامه داد: این افتخاری برای ماست که کشور ما آزاد استالبته نقد بسیار خوب بوده و تخریب خوب نیست.  دروغ گناه بزرگ و اقدامی خلاف فرهنگ ایرانی است.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: بسیار مهم است در کشوری زندگی می‌کنیم که منتقد، انتقاد و تخریب‌گر، تخریب می‌کند اما در عین حال مردم ما انصافاً بسیار خوب در صحنه بودند و اگر شما در خرداد ۹۲، رأی خود را به صندوق می‌انداختید و کنار می‌رفتید دولت نمی‌توانست راه را ادامه دهد.

وی تصریح کرد: تشویق، حضور و حمایت مردم بسیار تأثیرگذار بود و امروز، روزی است که شما باید آینده سرنوشت خود را تعیین کنید.در مسیری که شروع کرده‌ایم، نیمه راه طی شده است، برخی برنامه‌ها، تکمیل و برخی برنامه‌ها نیمه کاره است و باید تکمیل شود و برخی مسیرهای سخت نیز باید شروع شود.

رییس‌ جمهور ادامه داد: اعتراف می‌کنم در برخی برنامه‌ها طی دو سال گذشته نتوانسته‌ایم به راه‌حل مناسبی برسیم  که برای معضلات و مشکلات بانک‌ها، دستورالعمل‌هایی صادر کردم و طی دو سال گذشته ماهی یکبار جلسات برگزار شده است.

روحانی افزود: در خصوص مسایل بانک‌ها، نمی‌گویم که هیچ‌چیز تغییر نکرده و طی دو سال قبل بانک‌های ایران به اقتصاد مقاومتی، کمک بسیاری کردند و در مجموع وضعیت بانک‌ها بهتر شده است.....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱ ۳۱ فروردين ۹۶ ، ۲۳:۴۳

اعلام اسامی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم


بنا بر اطلاعات رسیده به خبرنگار ایسنا، صلاحیت آقایان روحانی، رئیسی، جهانگیری، قالیباف، میرسلیم و هاشمی‌طباء برای حضور در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان تایید شده است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۶ ، ۲۳:۳۷

۱۳۹۶/۰۱/۳۱


با انتشار نامه‌ای درباره مناظرات ضبط شده صورت گرفت؛

اعتراض زاکانی به رحمانی فضلی

 

علی رضا زاکانی نامزد مورد حمایت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به پخش مناظرات ضبط شده از صدا و سیما که با خواست ستاد انتخابات وزارت کشور انجام خواهد شد، اعتراض کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، علی‌رضا زاکانی از نامزدهای مورد حمایت جبهه مردمی نیروهای انقلاب با انتشار نامه‌ای به خبر مناظرات ضبط شده واکنش نشان داد. متن نامه او به وزیر کشوربه شرح زیر است:

هوالحکیم
جناب آقای رحمانی فضلی
وزیر محترم کشور

سلام علیکم
براساس آنچه امروز در رسانه ها منتشر شده برای اولین بار در دهه اخیر، مناظره های انتخاباتی به صورت ضبط_شده خواهد بود و ستاد انتخابات کشور مانع برگزاری مناظره ها به صورت زنده شده است.

به نظر می رسد این اقدام به صورت روشن آسیب جدی به شفافیت در تببین برنامه نامزدهای انتخاباتی خواهد زد. متاسفانه با توجه به عملکرد دولت محرمانه در ۴ سال گذشته در پنهان کاری و عدم شفافیت، این اقدام تبعیض دیگری به نفع نامزدهای اصلی و فرعی مورد نظر دولت رقم بزند.

بیم آن می رود که اصل بی طرفی وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور در اتخاذ این تصمیم، فضاسازی برای نامزدی خاص در جامعه محسوب شود و مردم پس از کاندیدای_پوششی با پدیده مناظرات_پوششی هم مواجه شوند و نتوانند نقدهای اساسی ما به وضع_موجود را کامل و بدون سانسور ببینند و بشنوند.

اینجانب به شخصه آمادگی کامل دارم در مناظره_زنده تلویزیونی به تببین برنامه های انتخاباتی خود در کنار سایر نامزدها بپردازم و امیدوارم دولت محترم که مذاکرات بین المللی را نقطه قوت خود می دانست از مناظرات زنده داخلی در پیشگاه مردم کناره گیری نکند.

علیرضا زاکانی
۳۱ فروردین ۱۳۹۶

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۶ ، ۲۳:۲۰

 

۱۳۹۶/۰۱/۲۹

 

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جمع جوانان و دانشجویان:

نیامده‌ام که بروم آمده‌ام که بمانم و موفق شوم

 

آیت الله رئیس گفت: فقر و بیکاری زیبنده نظام نیست و برنامه ما نجات اقتصاد و مدیریت کشور است.دولت ما دولت انقلابی خواهد بود.نوشته‌ام حق‌التولیه من در راه زائران امام رضا (ع) و فقرا هزینه شود.با یتیمی بزرگ شده‌ام و درد فقر را لمس کرده ام.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی،  آیت الله سید ابراهیم رئیسی داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در جمع دانشجویان و جوانان در مسجد حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) حضور یافته بود، گفت:  دولت ما دولت  انقلابی خواهد بود. ما وظیفه داریم خودمان را به مردم بشناسانیم تابتوانند انتخاب کنند. مطلقا اسراف را قبول نداریم و حتی افراد از پول خودشان هم نباید اسراف کنند.

آیت الله رئیسی در پاسخ به سوالاتی درباره فساد اظهار داشت: فساد در تعریف قرآنی اینگونه معنی شده است که خروج شیء از اعتدال را فساد می‌گویند. نظام اداری و نظام اقتصادی ما اگر فساد‌آور بود، باید حتما بسترهای فسادزا را از بین برد. علت فساد سازوکار فاسد است که موجب پرونده‌های فساد می‌شود.

وی با بیان اینکه من در زمانی که بازرسی کل کشور را برعهده داشتم بعد از پیام ۸ ماده‌ای رهبر انقلاب اقدام به برپایی ۳ نمایشگاه با موضوع فساد کردم، گفت: در اولین نمایشگاه مدیران عالی و ارشد را دعوت کردم تا آسیب‌های ادارات در ایجاد فساد را ببینند و بیش از ۵ هزار نفر از مدیران از این نمایشگاه بازدید کردند. ما همه آسیب‌ها را در وزارتخانه‌های مختلف نشان دادیم.

رئیسی تاکید کرد من در طول مدتی که در قوه قضائیه بودم چهره ضد فساد شناخته می‌شدم،تا آنجا که در دست من بود با قاضی، کارمند و  اداری فاسد در هر جایگاهی برخورد می‌کردم. خط قرمز من بی‌استناد حرف زدن بود و گزارش کارهایم همه موجود است.

آیت الله رئیسی با اشاره به دو موضوع آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی در مسئله فساد گفت: اشکال ما در آسیب‌زدایی است و اراده بر اینکه آسیب‌زدایی کنیم. من معتقدم در نظام اسلامی مطلقا نگذارند فساد در هیچ کجا لانه کند. اگر بسترهای بروز فساد اصلاح شود هر روز شاهد پرونده نیستیم. باید نظام بانکی متحول شود و امکان این تحول را داریم.

داوطلب  انتخابات ریاست جمهوری  با بیان اینکه بحث من تشکیل دولتی در تراز انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: انسان نباید به هیچ جریان سیاسی وامدار باشد. من در طول این ۳۸ سال در بخشهای مختلف سعی کردم وظیفه‌ام را انجام دهم.

وی در پاسخ به سوالی درباره هزینه‌های انتخاباتی‌اش اظهار داشت: تا ستاد ما شکل بگیرد زمان می‌برد. ولی حتما بدانید که دولت ما دولت  انقلابی خواهد بود. ما وظیفه داریم خودمان را به مردم بشناسانیم تابتوانند انتخاب کنند. مطلقا اسراف را قبول نداریم و حتی افراد از پول خودشان هم نباید اسراف کنند.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: من یک سال است که در آستان قدس رضوی هستم و تا امروز یک ریال از حق‌التولیه استفاده نکردم و نوشته‌ام حق‌التولیه من در راه زائران امام رضا(ع) و فقرا و مستضعفین هزینه شود.

تولیت آستان قدس با بیان اینکه فقر و بیکاری زیبنده نظام نیست، اظهار داشت: ما می‌خواهیم بعد از ۳۸ سال با این همه ذخایر ملی و اشخاصی که حاضرند در عرصه‌ها خطر کنند و با توجهات پروردگار و حضرت رضا(ع) فقر را از چهره زیبای کشور بزداییم.

وی خاطرنشان کرد: اصولگرا و اصلاح‌طلب اگر در خط امام امامند و دلشان برای نظام می‌سوزد، من می‌توانم کاندیدایشان باشم. مردم از این دسته‌بندی‌ها خسته شده‌ا ند و باید کار و کرامت در کشور آغاز شود.

آیت الله رئیسی در پاسخ به سوالی در باره احتمال کناره‌ گیری‌اش از رقابت‌‌های انتخاباتی گفت: من بودن در کنار آستان امام رضا(ع) را بزرگترین عنایت می‌دانستم و چه عنایتی بالاتر از اینکه انسان خادم‌ امام‌رضا باشد. در این ارتباط آنچه وجود دارد این است که من نیامده‌ام که بروم آمده‌ام که بمانم و موفق شوم ما وظیفه‌مان عرضه کردن درست خودمان است.

وی افزود: من به عنوان کسی که در لایه‌های مختلف اداری کشور کار کرده‌ام مدعی‌ام برنامه‌ها قابل پالایش و اجرایی شدن است من برای تمام موارد و بخشهای مختلف برنامه دارم.

آیت الله رئیسی درباره سوال دانشجویی درباره کاخ‌نشینی مسئولین گفت: من با یتیمی بزرگ شده‌ام و درد فقر را لمس کرده‌ام از وقتی به مشهد رفتم به روستاهای مختلف سرزدم. من در بخشهای مختلف عضو هیئت امناء بوده و اموال بسیاری زیر دستم بود. اما با کمک الهی خودم و اهل خانواده‌ام زندگی معمولی داریم و دعا کنید این روحیه در ما بماند.

وی  با اشاره به اینکه من زمانی که جوان ۱۹ ساله بودم مسئولیت و مدیریت برعهده گرفتم و جا نمی‌خورم، گفت: ما همه را به انصاف دعوت می‌کنیم ۳۸ سال از انقلاب می‌گذرد و مردم خیلی خواسته‌ها دارند و می‌خواهیم مردم را از این وضعیت نجات دهیم. برنامه ما نجات اقتصاد و مدیریت کشور است، این کار امکان دارد و اعلام می‌کنیم ما می‌توانیم.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۶ ، ۲۳:۱۲

۳۰ فروردین ۱۳۹۶

 

بهروز نعمتی، نماینده نزدیک به لاریجانی:

ستاد اصولگرایان حامی روحانی تشکیل می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده تهران در مجلس از تشکیل ستاد اصولگرایان حامی حسن روحانی خبر می‌دهد. بهروز نعمتی در گفت‌وگو با «ایران» با تأکید بر اینکه جمنا همه اصولگرایان نیست، می‌گوید که از طرف برخی چهره‌های سیاسی این جریان تقاضاهای مکرری برای حمایت از حسن روحانی در انتخابات مطرح است و از همین رو احتمالاً هفته آینده ستاد اصولگرایان حامی روحانی اعلام موجودیت کند.

 

این صف‌بندی شکل گرفته در انتخابات را شما چطور می‌بینید؟ یک طرف آقای روحانی و جهانگیری هستند و طرف دیگر با چندین نامزد و در رأس آنها آقای قالیباف و رئیسی آمده‌اند. فکر می‌کنید این چینش صحنه فضای سرد فعلی را از بین خواهد برد؟

 

فضای به وجود آمده هر چند سایش‌هایی را ایجاد کرده اما اگر درست مدیریت شود، می‌تواند مشارکت خیلی خوبی را در کشور برای این انتخابات ایجاد کند. چون به هر حال طیف‌های مختلف حضور دارند و دایره انتخاب مردم وضعیت خوبی دارد. اما از نظر سیاسی برخلاف چیزی که رسانه‌های تند اصولگرا به آن می‌پردازند و سعی در تلقین دارند، مجموعه جمنا تمام جریان اصولگرا نیست و نمی‌تواند مدعی نمایندگی تمام تفکرات و گرایش‌های این جریان باشد. یک بخش قابل توجهی از اصولگرایی کسانی هستند که می‌خواهند در انتخابات از آقای روحانی حمایت کنند و به نفع ایشان فعالیت داشته باشند. الان هم مقدمات تشکیل ستاد این اصولگرایان که حامی آقای روحانی هستند، در حال انجام است و در انتخابات با تابلوی اصولگرایی و ستاد خاص خود از آقای روحانی حمایت خواهند کرد. در این ستاد البته چهره‌های معتبر و متنفذی از اصولگرایان به میدان خواهند آمد که در زمان خودش معلوم می‌شود. معتدلین و مستقلین هم به طور مشخص حول آقای روحانی گرد خواهند آمد و اصلاح‌طلبان هم که به صورت رسمی حمایت خود را از آقای روحانی اعلام کرده‌اند. این فضا نشان می‌دهد که رقابت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خیلی جدی خواهد بود.

 

البته در سال 92 هم اصولگرایانی بودند که از آقای روحانی حمایت کردند و به طور مشخص در صدر آنها آقای ناطق نوری بود و از این حیث حمایت اصولگرایان از روحانی چیز جدیدی نیست.

 

کاملاً درست است اما تفاوت امسال با سال 92 این است که مشخصاً حمایت اصولگرایان از آقای روحانی در میان نخبگان و فعالان سیاسی این جریان بیشتر از سال 92 خواهد بود. یعنی سبد رأی آقای روحانی حداقل در حوزه فعالان سیاسی اصولگرا رشد غیرقابل انکاری داشته است.

 

فکر می‌کنید رقابت بین آقای روحانی و مجموعه نامزدهای اصولگرا به عنوان یک رقیب مشترک باشد یا اینکه با توجه به تعدد نامزد در آن سمت، صحنه طور دیگری رقم بخورد؟

 

من فکر می‌کنم در جمنا یک کاندیدای واحد در نهایت باقی خواهد ماند و بعد از مناظره‌ها آنها نامزد اصلی خودشان را معرفی می‌کنند و البته پیش‌بینی می‌کنم نامزد اصلی آنها آقای رئیسی نباشد و کس دیگری مورد وثوق آنها قرار بگیرد.

 

یعنی فکر می‌کنید گزینه نهایی قالیباف باشد؟

 

من فکر می‌کنم نهایتاً اصولگرایان روی آقای قالیباف اجماع کنند.

 

اما سرمایه‌گذاری حیثیتی اصولگرایان روی آقای رئیسی بسیار زیاد است.

 

آن حرفی که آقای رئیسی زد و گفت می‌خواهم مستقل بیایم، معنی مستقل غیر از جمنا است. ایشان اگر فردا با جمنا وارد شود و چه موفق باشد و چه نباشد، باید همیشه این تناقض را به دنبال خود تحمل کند که حرف و رفتارش یکی نیست. ایشان تنها با اصولگرایان مذاکره داشته و اطرافش هم فقط اصولگرایان هستند و از ظرفیت آنها استفاده می‌کند، اسم این دیگر استقلال سیاسی نیست. اگر مستقل است ما هم در مجلس یک مجموعه مستقلین داریم، چرا کسی کوچک‌ترین رایزنی با این مجموعه نداشت؟ اتفاقاً ایشان رفتارشان و مناسبات‌شان نه در پیوند با اصولگرایان بلکه وابسته به تندترین طیف‌های این جریان است. به هر حال با این رفتار ایشان نه می‌تواند بگوید مستقل از جناح‌ها است و نه حتی مستقل از جمنا و این شبهه دارد. قبلاً هم آقای احمدی‌نژاد آمد از کل ظرفیت اصولگرایی استفاده کرد و دست آخر زیر میز بازی زد و رو به انکار همه آن وابستگی‌ها آورد. با این تجربه و پیشینه به نظر می‌رسد استقلال آقای رئیسی محل سؤال جدی است، حتی برای قسمتی از خود اصولگرایان و جمنا.

 

من این‌طور از حرف شما برداشت کردم که معتقدید آقای قالیباف و رئیسی هر دو می‌مانند اما در نهایت جمنا از قالیباف حمایت خواهد کرد. برداشتم درست است؟

 

نه. حضور همزمان افراد برای آتش تهیه مناظره‌هاست. افرادی نظیر آقایان حاجی بابایی و زاکانی و زاهدی تقریباً شانسی ندارند که گزینه نهایی باشند. اصل ماجرا بین قالیباف و رئیسی است. من فکر می‌کنم بعد از مناظره‌ها نامزد مجموعه جمنا مشخص خواهد شد.

 

شما از نزدیکان آقای لاریجانی هستید و حدس زده می‌شود ایشان حضور مستقیمی در انتخابات نداشته باشد. اما بحث بر سر مجموعه پیرامونی ایشان یعنی اصولگرایان معتدل است. این مجموعه به کدام سمت متمایل خواهد بود؟

 

در این طور مواقع آقای لاریجانی اطرافیان خود را آتش به اختیار می‌گذارند. اما عموم چهره‌های این طیف در انتخابات پشت سر آقای روحانی خواهند بود و این طبیعی است. البته من سخنگو نیستم و به عنوان یک عضو اظهار نظر می‌کنم. سابقه ما در مجلس قبلی هم نشان می‌دهد که با برنامه‌های کلان دولت مثل برجام و مسیری که دولت در حوزه‌های مختلف پیش گرفته، موافق هستیم و اگر انتقادی هم هست به مسیر نیست، به سرعت حرکت هست. بنابراین طبیعی است که در انتخابات با ایشان باشیم، چون اساساً تمام رقبای آقای روحانی بر سر مسیر با ایشان دچار اختلاف هستند.

 

این مجموعه در قالب همان ستاد اصولگرایان حامی آقای روحانی فعالیت خواهند کرد؟

 

عمدتاً بله. به هر حال سابقه و ریشه ما عموماً اصولگرایی است و الان هم خود را اصولگرا می‌دانیم و معتقدیم اصولگرایی اصیل با روشی که گروه‌های تندرو در پیش گرفته‌اند، به طور جدی منافات دارد.

 

این ستاد احتمالاً کی آغاز به کار خواهد کرد؟

 

من فکر می‌کنم در هفته آینده و بعد از اعلام اسامی نامزدها ستاد اصولگرایان معتدل و مستقل حامی آقای روحانی اعلام موجودیت خواهد کرد و با جدیت هم حامی ایشان در انتخابات خواهد بود.

 

ترکیب این ستاد چیست؟ نمایندگان مجلس هستند یا فعالان سیاسی یا هواداران اصولگرایان؟

 

واقعیت این است که تماس‌ها از سوی اصولگرایان برای حمایت از آقای روحانی در روزهای اخیر خیلی زیاد بوده. مخصوصاً در شهرستان‌ها اصولگرایان زیادی خواهان ادامه دولت ایشان هستند که هم نمایندگان مجلس، هم فعالان سیاسی و هم هواداران در میان آنها دیده می‌شوند. این مجموعه تمایل دارند که مستقل از بقیه ستادها و تحت عنوان اصولگرایی برای آقای روحانی فعالیت کنند. در همین هفته خود من بالغ بر 100 مورد مراجعه از سوی دوستان اصولگرا برای تشکیل این ستاد داشتم و مراجعات مشابهی به چهره‌های دیگر نظیر آقای دکتر جلالی و دیگران هم بوده و اگر اتفاق خاصی نیفتد، ما این ستاد را در هفته آینده افتتاح می‌کنیم.

 

به همراه آقای جلالی و دیگر اصولگرایان معتدل مجلس برای مسائل انتخابات پیش رو آیا جلسه‌ای هم با آقای روحانی یا نزدیکان ایشان داشتید یا فعلاً خودتان مشغول فعالیت هستید؟

 

قطعاً جلسه بوده و اگر این جلسات نباشند که ما نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم. به هر حال قرار است در یک انتخابات مهم و بزرگ فعالیت داشته باشیم و این پیش نیازهایی می‌خواهد و باید هماهنگ شویم. در حوزه انتخابات بحث گفت‌وگوها یک مورد مهم است که قبلاً شروع شده و الان هم انجام می‌شود و ادامه هم خواهد داشت.

 

الان نه به عنوان سخنگوی هیأت رئیسه بلکه به عنوان یک نماینده، جو مجلس را در قبال آقای روحانی چطور می‌بینید؟

 

در دوره قبل برای مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی حدود 33 نفر از دوستان نامه حمایت امضا کردند که بعداً برای آقای روحانی به 22 نفر تقلیل یافت. اما عدد امسال اصلاً قابل مقایسه با آن اعداد نیست. الان مشخصاً فراکسیون امید و ما در فراکسیون مستقلان تقریباً به طور کامل پای کار حمایت از آقای روحانی هستیم و همین مجموع نزدیک به 60 درصد وزن مجلس است. حتی در فراکسیون اصولگرایان هم کسانی هستند که با توجه به شعارها و توانمندی‌های نامزدها، آقای روحانی را ترجیح می‌دهند. در مجلس درصد زیادی در این انتخابات با آقای روحانی خواهند بود.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۲۰:۱۷

۱۳۹۶/۱/۳۰

آنتن‌ صدا و سیما به نفع کدام کاندیداست؟

ابراهیم رییسی که هوادارانش او را شبیه‌ترین فرد به شهید بهشتی می‌دانند، دست به قلم شده و در ایامی که شورای نگهبان مشغول بررسی صلاحیت او و رقبایش هستند دو نامه نوشته است؛ گله‌مندانه و کوتاه؛ یکی به رییس صدا و سیما و دیگری به سرسخت‌ترین رقیبش حسن روحانی. از صدا و سیما به خاطر عدم رعایت «عدالت تبلیغاتی» و از رقیب سرسختش حسن روحانی که به زعم او آن‌طور که باید جانب اخلاق را رعایت نمی‌کند گله مند است.

اما اعتراض رییسی به صدا و سیما برای چیست و منظورش از «عدالت تبلیغاتی» چیست؟ آیا حسن روحانی جانب اخلاق را فرو گذاشته و رفتارهایش شائبه تبلیغاتی دارد؟

رییسی در نامه‌اش به علی عسگری، نوشته است: «انتظار این است به منظور برگزاری انتخاباتی «سالم، پرشور و رقابتی»، رسانه ملی خود را به رعایت عدالت تبلیغاتی ملزم بداند. متاسفانه برخلاف روال معمول، اکنون برنامه‌های جاری رییس‌جمهور محترم که یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، به طور پی‌درپی و پرحجم در صدا و سیما پوشش زنده و خبری پیدا می‌کند.

 

از آنجا که بسیاری از برنامه‌های مزبور، جزو شوون انحصاری رییس دولت نبوده و انجام آنها متوقف به حضور ایشان نیست، از صداوسیما انتظار می‌رود با عنایت به اهداف و ماموریت‌های قانونی خود از هرگونه اقدامی که با ایجاد شائبه تبلیغ جانبدارانه به نفع یک فرد یا جریان خاص، فرآیند داوری درست و آگاهانه مردم شریف را مخدوش سازد، جدا پرهیز نماید.» 


البته در این ١١٧ کلمه‌ای که حجت الاسلام رییسی خطاب به علی عسگری نوشته به درستی روشن نیست صدا و سیما در پخش کدام برنامه رییس‌جمهور بی‌عدالتی کرده است. آیا پخش سخنرانی رییس‌جمهور در مراسم روز ارتش که همه ساله به صورت زنده پخش می‌شود مصداق بی‌عدالتی تبلیغاتی است یا پخش زنده مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور رییس‌جمهور یا پخش مستقیم افتتاح فازهای ١٧ تا ٢١ پارس جنوبی که بعد از نزدیک به یک دهه بالاخره ایران را در بهره‌برداری از میدان نفتی مشترک با قطر برابر کرد؟


رسانه ملی حامی کیست؟
اعتراض رییسی به عملکرد صدا و سیما در حالی است که از قضا رسانه ملی این روزها بیشتر از هر زمان دیگری در مظان حمایت از خود او به عنوان یکی از کاندیداهای اصولگراست. او در حالی به صدا و سیما برای پخش بخشی از برنامه‌های عادی رییس‌جمهور خرده گرفته است که صدا و سیما دوم اسفندماه زمانی که نام رییسی به عنوان کاندیدای جناح اصولگرا جدی شده بود افتتاح فاز اول خط دوم متروی مشهد و سخنرانی رییسی در آن برنامه را پوشش داد. حجت‌الاسلام رییسی با داغ‌تر شدن فضای انتخاباتی و جدی‌تر شدن احتمال کاندیداتوری‌اش ٢٢ اسفند ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حاضر شد تا به صورت زنده به ارایه کارنامه یک‌ساله عملکردش در تولیت استان قدس بپردازد.

 

جایی که در آن وعده داد تا پایان سال آینده امکان اسکان و اقامت ٢٤ هزار زایر نیازمند در زایرشهر امام رضا را فراهم خواهد کرد. رییسی در حالی صدا و سیما را به دلیل پوشش برنامه‌های رییس‌جمهور متهم به بی‌عدالتی تبلیغاتی می‌کند که صدا و سیما چهارشنبه ١٦ فروردین ماه درست در همان روزهایی که اخبار انتخاباتی از جمنا حاکی از انتخاب رییسی به عنوان کاندیدای اصلی بود در «شبکه تهران»، بعد از اذان مغرب و عشا، نماز او را پخش کرد. آن هم در شرایطی که سه روز بعد رسانه ملی سخنرانی رییس‌جمهور در همایش «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» را به صورت زنده نشان نداد.

 

همان همایشی که روحانی با لحنی کنایی به صدا و سیما گفته بود «هر روستا و روستایی یک رسانه برای دولت مظلوم یازدهم است.» اینها تازه به جز برنامه‌های مختلفی است که صدا و سیما در نقد برنامه‌ها و اقدامات دولت آن هم بدون حضور کارشناسی از دولت پخش می‌کند. حمایت صدا و سیما از رییسی آنچنان واکنش‌برانگیز شد که موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگویی به «اعتماد» گفت: این روش جانبدارانه صدا و سیما از یک کاندیدای خاص راه به جایی نخواهد برد. او با نقل به مضمون از ناطق‌نوری گفت: ایشان به من گفتند شکست من در سال ٧٦ به خاطر صدا و سیما بود. آنقدر از من حمایت کردند که مردم به رقیب من رای دادند.


اما متن نامه دیگر ابراهیم رییسی به رییس‌جمهور هم جالب است. او خطاب به رییس‌جمهور نوشته: «بنده و جنابعالی پیش از آنکه حقوقدان باشیم، هر دو مفتخر به کسوت روحانیت هستیم و این انتساب، ما را به رعایت امور اخلاقی بیش از دیگران ملزم و موظف می‌نماید. اگر در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت برای خدمت به مردم است و همین مایه مباهات ماست، حیف است که به شائبه نمایش‌های تبلیغاتی که داوری دیگران را درباره ما مخدوش می‌کند، آلوده شود

 

حسن روحانی رییس‌جمهور در این نامه در حالی مورد اتهام «نمایش تبلیغاتی» قرار گرفته است که او در نشست خبری اخیرش برای پرهیز از استفاده از امکانات دولتی و تبلیغات پیش از هنگام از پاسخ به سوالات انتخاباتی خبرنگاران پرهیز کرد. او حتی در همان سفر به عسلویه و افتتاح فازهای پارس جنوبی که حالا رسانه‌های اصولگرا آن را نمایش تبلیغاتی می‌دانند هم حاضر به افتتاح دو طرح بزرگ پتروشیمی پردیس ٣ و متانول کاوه به عنوان بزرگ‌ترین واحد متانول دنیا نشد چرا که این دو طرح صددرصد به بهره‌برداری نرسیده بودند و تنها دو هفته دیگر به بهره‌برداری کامل آنها باقی مانده بود.


توزیع آرد تبرکی


رییسی اما با همه اینها در حالی عملکرد روحانی را نمایش تبلیغاتی دانسته است که هشتم فروردین ماه امسال و در همان بحبوحه مطرح شدن نامش به عنوان کاندیدای اصولگرایان صدها تن «آرد تبرکی» در میان محرومین خوزستان توزیع کرد. این خبر را خبرگزاری مهر منتشر کرده بود. رسانه‌های اصولگرایی مانند مشرق‌نیوز این اقدام را با عنوان عملیات بزرگ مردمی «نسیم کرامت» پوشش دادند که توسط بنیاد کرامت امام رضا در خوزستان انجام شد. اقدامی که از آن تاریخ تا ولادت امام علی ادامه داشت. نکته جالب آنکه شعار رییسی آنچنان‌که در سخنرانی‌هایش هم بیان کرده است تشکیل دولت «کار و کرامت» است.


واکنش مجلس به اقدامات رییسی


این اقدام رییسی اما با واکنش‌های زیادی هم در همان زمان مواجه بود. از جمله محمود صادقی، نماینده تهران این اقدامات رییسی را با استناد به ماده ٦٨قانون اساسی و ممنوعیت هرگونه فعالیت تبلیغاتی با استفاده از امکانات بیت‌المال را جرم و قانون‌شکنی خواند. صادقی، نماینده تهران در توییت خودش با زبان کنایه‌آمیز نوشته بود: آغاز عملیات بزرگ مردمی توزیع صدها تن «آرد تبرکی»در بین مردم خوزستان؛ آرد از سیب‌زمینی مغذی‌تر است؟! اشاره صادقی به «سیب‌زمینی» همان اقدام دولت نهم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و توزیع رایگان سیب‌زمینی بود.

 

اما این نامه علاوه بر واکنش‌های زیادی که در فضای مجازی داشته با واکنش چهره‌های سیاسی هم همراه بوده است.  علاوه بر این آرین‌منش، دبیر حزب موتلفه خراسان رضوی هم به جماران گفت: قرار نیست به خاطر اینکه انتخابات در پیش است فعالیت‌های کشور در طول یک ماه مانده به برگزاری انتخابات، متوقف و رییس‌جمهور و مسوولان کشور ممنوع‌التصویر شوند. آیا در گذشته فعالیت‌های دولت‌ها از هر جناحی که بوده‌اند، زمان انتخابات از سوی صدا و سیما متوقف می‌شده است؟ به نظر نمی‌رسد که در گذشته همچنین چیزی بوده باشد و قانون انتخابات هم در این موارد ساکت است.


انتقادات اقتصادی


با تمام اینها اما رییسی در کنار قالیباف دو کاندیدای پرکار اصولگرا هستند که هیچ فرصتی را برای حمله به اقدامات دولت از دست نمی‌دهند. ابراهیم رییسی که رییس‌جمهور را از فعالیت‌های تبلیغاتی برحذر داشته با حضور زودهنگام در جمع‌های انتخاباتی دیروز در جمع فعالان اقتصادی کارآفرین بخش خصوصی، تعاونی و اصناف حاضر شد و عملکرد اقتصادی دولت را زیر سوال برد. از جمله گفته بود: وضع فعلی مناسب اقتدار این نظام و شایسته مردم نیست که جوان بیکار ما از خانواده خود خجالت بکشد. یا اینکه چرا دولت فقط از ۳۰ درصد ظرفیت متخصصان بهره می‌برد؟ هرچه هست ظاهرا رقابت برای ابراهیم رییسی جدی است. اما او با این حمله زودهنگام انتخاباتی به رقیبش پیروز خواهد شد؟ باید منتظر ماند و دید.



منبعاعتماد 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۱۳:۳۹

یادداشت روز

در 26 فروردین 96 آخرین روز نام‌نویسی به اتمام رسید که به گزارش علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور 1636 داوطلب شامل 1499 مرد و 137 زن نام‌نویسی کردند که جوان‌ترین آن‌ها 18 سال و مسن‌ترین آن‌ها 92 سال سن داشت و کلاً 226 نفر زیر 30 سال بودند.

نفرات شناخته‌شده‌ای که دیروز نام‌نویسی کردند عبارت‌اند از: محمد هاشمی، جهانگیری معاون اول روحانی، رهامی (از اصلاح‌طلبان)، محمدباقر قالیباف از کاندیداهای جمنا.  از 5 نفر کاندیدای جمنا سه نفر کاندیدا شدند: ابراهیم رئیسی، زاکانی و قالیباف. (فتاح و بذرپاش بهمراه 5 نفر دیگر از لیست 10 نفره انصراف دادند. )

1.    نفرات اصلی سه قطب انتخابات

 

اصلاح‌طلبان و روحانی

کاندیداهای جمنا

کاندیداهای احمدی‌نژاد

نفرات اصلی

حسن روحانی - جهانگیری

رئیسی، زاکانی و قالیباف

احمدی‌نژاد و حمید بقایی

نفرات دیگر

محمدهاشمی، رهامی، کواکبیان، زارع فومنی

میرسلیم، مسعود زیبافان و چند کاندید دیگر

مهدی کلهر

سعید جلیلی بدنبال کاندیدا شدن رئیسی و احمدی‌نژاد، از کاندیداتوری انصراف داد و نام‌نویسی نکرد. بنظر میرسد بر اساس گفته ها سعید جلیلی روی آرای حامیان احمدی‌نژاد و حمایت مصباح یزدی حساب بازکرده بود که مصباح یزدی و به دنبال آن جبهه پایداری از رئیسی حمایت می‌کنند و احمدی‌نژاد هم خود به صحنه آمد .

2.    اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بعد از ثبت‌نام در نشست خبری گفت: در دوره‌های گذشته تصمیم گرفتم کاندید شوم اما منصرف شدم اما این بار با اصرار اصلاح‌طلبان حدود ساعت 2 عصر امروز تصمیم بنده قطعی شد. روحانی جایگاه خودشان را در انتخابات خواهند داشت و من حتماً از کارنامه دولت یازدهم دفاع خواهم کرد. من و آقای روحانی کنار هم و مکمل هم هستیم.

3.    صادق زیباکلام در تحلیلی از حضور احمدی‌نژاد در انتخابات نوشت: پایگاه اصلی احمدی‌نژاد در میان اقشار و لایه‌های کمتر تحصیل‌کرده‌تر، روستاییان، شهرستان‌های کوچک‌تر و دورافتاده‌تر، اقشار محروم‌تر و سنتی‌تر جامعه است ...  حمایت و هواداری از او که کاملاً هم گسترده است و بین ۱۰تا ۱۵ میلیون نفر را در برمی‌گیرد هواداری و علاقه «کاریزماتیک» است. آن‌ها به شخص آقای احمدی‌نژاد دل‌بسته هستند و این دل‌بستگی ارتباطی با عملکرد وی ندارد؛ یعنی آنها به عملکرد و پیامدهای هشت سال ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد فکر نمی‌کنند و برایشان اهمیت ندارد و اگر احمدی‌نژاد کاندیدا بماند ، آن‌ها صف بسته و به او رأی خواهند داد. حال احمدی‌نژاد می‌خواهد جدای از این طبقات، در میان اقشار تحصیل‌کرده‌تر، امروزی‌تر و مرفه‌تر جامعه هم حامیانی داشته باشد. آنچه او نمی‌داند این است که حمایت اقشار و لایه‌های تحصیل‌کرده جامعه، حمایت «کاریزمایی» نبوده بلکه حمایت آن‌ها تابعی از عملکرد وی خواهد بود؛ بنابراین این‌گونه نیست که هر طور که او رفتار نماید آن حمایت همچنان باقی بماند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۶ ، ۱۳:۴۳

یکشنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۶

چرا انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ مهم است؟

همه با همه توان آمدند. از هر جناح و جهان‌بینی سیاسی‌ای اعم از اعتدال گرا، اصلاح‌طلب، اصولگرا و... حالا در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا دارد. همین باعث شده تا دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از دیگرسلف و خلف خود به نخستین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شباهت پیدا کند. انتخاباتی که همه عقاید سیاسی در آن وکیل و وصی داشتند، از ملی مذهبی‌ها تا حزب جمهوری.

 

 ثبت نام حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، سید ابراهیم رییسی، محمد باقر قالیباف و محمود احمدی‌نژاد و لشکر کشی اصولگرایان حاکی از آن است که انتخابات ٢٩ اردیبهشت ١٣٩٦ برای جناحین سیاسی کشور حیثیت و اهمیتی مشدد دارد.
اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند پروژه نرمالیزاسیون‌سازی روحانی ابتر بماند و با نگرانی از صف بلند و بالای کاندیداهای اصولگرایان و با موافقت او استراتژی چند لایه‌ای را برای عبور از بحران‌های محتمل و گردنه سخت و صعب انتخابات طراحی کردند که خروجی آن کاندیداتوری اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی در انتخابات بود. هرچند مفروضات دیگری از کاندیداتوری جهانگیری هم وجود دارد اما بی‌تردید اصلاح‌طلبان با رصد واقع‌بینانه ساحات سیاسی کشور و مبتنی بر انباشت تجربه راهبرد کاندیدای حمایتی را با هماهنگی حسن روحانی اجرا کردند تا روحانی در صحنه انتخابات با یک لشکر کاندیدای اصولگرا و پروپاگانداهای‌شان مواجه نشود. از دیگر سو اصولگرایان با همه طایفه‌های‌شان دنبال بازپس‌گیری کلید کاخ ریاست‌جمهوری و قرار دادن آن در جیب مردی از مردان خود هستند. هرچند تضاد منافع و تجادل استراتژیک میان آنها بسیار است اما پیاده کردن روحانی از مرکب قدرت تنها نقطه اشتراک جریان‌های اعتدال گریزِ اصلاح‌طلب ستیز است. در میان دوئل سیاسی جناح‌ها نظام هم دنبال برگزاری پر شور انتخابات و انتخاب سیاستمداری است که بر اساس مبانی جمهوری اسلامی گام بردارد.
مزید بر این خواست جناحی، حرف و حدیث‌های فراریاست‌جمهوری است که نقل و نقل محافل عمومی شده و تشدید کنش سیاسی برخی سیاستمداران هم موجب افزایش پهنای باند این دسته از اخبار و تحلیل‌ها شده است. بالا گرفتن تجادل و تنازع میان کلونی‌های سیاست و قدرت در ایران در کنار هیاهوی آشکار شبکه محمود احمدی‌نژاد به مثابه جریان سوم سیاسی در سیاست ابهامات و ایهامات فراوانی را آفریده تا جایی که کمتر کسی می‌تواند بگوید انتخابات ٩٦ چه سمت و سویی دارد؟چه کسانی می‌توانند از فیلتر نهادهای نظارتی و به ویژه شورای نگهبان عبور کنند؟چه مباحث و برنامه‌هایی در جریان مناظره‌ها مطرح می‌شود؟چه کسی می‌تواند نظر افکار عمومی را به خود جلب کند؟ اکثریت مردم دوباره به حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور مستقر اعتماد خواهند کرد یا آنکه اتفاق دیگری رخ می‌دهد؟ از حدود ٥١ میلیون نفری که در انتخابات واجد رای دادن هستند چه تعداد در انتخابات مشارکت خواهند کرد؟  جریان‌ها و گروه‌های سیاسی تا چه اندازه می‌توانند به اهداف و مقاصد خود دست یابند؟ طرح این پرسش‌ها و پاسخ به آنها تا حدودی می‌تواند محیط جغرافیای بازی بزرگ سیاسی سال ٩٦ را مشخص کند. از همین رو وضعیت، موقعیت و خاستگاه سه جریان اصلی انتخابات ٩٦ باید مورد ارزیابی قرار بگیرد:

شانس روحانی
حسن روحانی تا پیش از انتخابات ٩٢ هرچقدر برای بازیگران سیاسی، امنیتی و نظامی شناخته شده بود برای نسل سومی‌ها ناشناخته بود. حمایت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و سید محمد خاتمی اما موج اعتبار و اعتماد مردمی را به سبد رای او هدایت کرد تا خواب آرام اصولگرایان برای حل بحران جانشینی محمود احمدی‌نژاد در ریاست‌جمهوری به ناگهان آشفته شود.
اعتدال به عنوان مبانی سیاست ورزی روحانی نام گرفت. بازگرداندن عقلانیت به مدارمدیریت و تعامل با جهان و پایان دادن به پروژه ایران هراسی برای عملیاتی کردن جهان‌بینی سیاسی روحانی از سوی وی کلید خورد. برجام، کنترل تورم، کاهش رتبه ایران در فساد و... از مهم‌ترین کارکردهای دولت یازدهم با سکانداری حسن روحانی بوده است. هرچند روحانی در کنار افعال مثبت دولت اعتدال نتوانست در بسیاری از مسائل سیاست خارجی و داخلی به ویژه حل بحران‌های اقتصادی به جای مانده از دولت داری محمود احمدی‌نژاد، موفق عمل کند اما نمره قبولی اصلاح‌طلبان به عنوان جریان سیاسی پر هوادار اجتماعی و هواداران خط مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی باعث شده تا در مقام رییس‌جمهور مستقر نسبت به رقبای انتخاباتی خود از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار باشد.
روحانی بی‌تردید در جریان مناظره‌ها سیبل کاندیداهای جناح راست قرار خواهد گرفت اما مدل و متد مناظراتی وی برگرفته از جریان مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩٢ نشانگر آن است که روحانی در مناظره‌های انتخاباتی دست خالی به میدان نخواهد آمد. روحانی شاید در مناظره‌ها از تک‌جمله‌هایی مانند تک‌جمله‌هایی که در جریان مناظرات انتخاباتی ٩٢ خطاب به محمدباقر قالیباف و محسن رضایی گفت، استفاده کند. حضور در مجلس، دبیری شورای عالی امنیت ملی، ریاست‌جمهوری و... روحانی را به یکی از مطلع‌ترین سیاستمداران کشور تبدیل کرده که همین اطلاع بیش از همه مایه اضطراب و نگرانی رقبای انتخاباتی او خواهد بود. قدرت روحانی در بیان جملات، تمرکز بالا، حافظه قوی و آرام بودن از مهم‌ترین مزیت‌های روحانی است که می‌تواند در جریان مناظره‌ها جناح مقابل و نامزدهای انتخاباتی آن را با مشکل مواجه سازد. در این میان شاید برخی از کاندیداهای انتخاباتی روحانی با دست پر «بگم بگم» به میدان بیایند اما شکی نیست که روحانی پادزهر این قبیل اظهارات و رفتارها را به همراه خود به بازی بزرگ سال ٩٦ خواهد آورد.
از سوی دیگر مشخص است که حسن روحانی در صورت تکرار موفقیت در انتخابات بر اساس تغییر آرایش سیاسی جهان در راستای تامین امنیت و منافع ملی ایران گام برخواهد داشت. استمرار دور کردن تحدید و تهدید ایران از سوی قدرت‌های جهانی، مقابله با فساد سازمان یافته دولتی و غیردولتی، کاهش نرخ بیکاری، رکود و... از جمله مهم‌ترین برنامه‌های شیخ دیپلمات خواهد بود.

اهداف احمدی‌نژاد
محمود احمدی‌نژاد از همان روزی که به عنوان رجل سیاسی شناخته شد و به ریاست‌جمهوری رسید، مشخص بود که به این راحتی‌ها از سن سیاست و قدرت پایین نخواهد رفت. او با رد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به مثابه یک جریان جدید سیاسی در ایران به طبقه فرودستان لبخند زد و عامیانه سخن گفت و یارگیری اجتماعی کرد. احمدی‌نژاد و اعوان و انصارش پس از ترک کاخ ریاست‌جمهوری و واگذاری قوه اجرایی کشور و در حالی که چپ و راست در عبور از آنان مسابقه برگزار کردند با توجه به کاراکتر و موقعیت خود برنامه‌های بلند بالایی برای ساختار و سیاست در ایران دارد. ثبت نام او به همراه بقایی در انتخابات ریاست‌جمهوری و بی‌توجهی به توصیه رهبری انقلاب می‌تواند نشانه‌ای از سمت و سوی این جریان باشد که آنان به فراتر از ریاست‌جمهوری می‌اندیشند و با یارگیری از فرودستان جامعه به دنبال آن هستند تا نقش جدی و جدیدی را ایفا کنند. هرچند از همان لحظه که محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ثبت‌نام کرد برخی مقامات نهادهای نظارتی اعلام کردند بی‌توجهی به توصیه حتی ارشادی رهبری مورد توجه نهادهای نظارتی خواهد بود اما از معجزه هزاره سوم اصولگرایان هیچ چیز بعید نیست.
اصلی‌ترین برنامه احمدی‌نژاد شاید در ظاهر فشار به شورای نگهبان و حاکمیت برای تایید صلاحیت حمیدرضا بقایی باشد اما این ظاهر بی‌تردید، باطنی دیگر خواهد داشت. احمدی‌نژاد و حامیانش با بهره‌گیری از کارت‌های برنده خود در تلاش هستند تا از «ماندگاری در قدرت» به «تاثیرگذاری در قدرت» برسند. ادبیات و رفتار بی‌محابای آنان نسبت به نظام موید این مدعی است که آنان رقیب اصلی خود را روحانی نمی‌دانند هرچند در ظاهر روحانی و دولت اعتدال را هدف گرفته باشند. اصلی‌ترین تبلیغات جریان احمدی‌نژاد در شهرستان‌ها و مناطق کم جمعیت تعریف شده است.
محبوبیت منبعث شده احمدی‌نژاد پس از طرح هدفمندی یارانه‌ها در برخی مناطق محروم کشور باعث شده تا این گروه بر این باور باشند که در هر انتخاباتی می‌توانند گوی سبقت را دیگر جناح‌ها و جریان‌های سیاسی بربایند. از دیگر سو به‌کارگیری کلید واژه‌های اصلاح‌طلبانه از سوی محمود احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم مشایی و حمیدرضا بقایی نشانگر تلاش این جریان برای کسب آرای پایگاه خاکستری و سرگردان اصلاح‌طلب و هواداران اپوزیسیون در جامعه است. آنان با ذره ذره عبور خود از خط قرمزهای نظام ماموریتی را دنبال می‌کنند که شاید هزینه‌های بسیاری همچون افزایش شکاف و انشقاق بین طبقات اجتماعی و بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت را به دنبال خواهد داشت.

وضعیت رییسی
سید ابراهیم رییسی را باید کاندیدای اول و آخر اصولگرایان دانست. حتی اگر در کنار او بازیگرانی همچون محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی میرسلیم، مهراد بذرپاش و سعید جلیلی قرار بگیرد بازهم شانس او برای جلب نظر حامیان گفتمان اصولگرایی بیشتر است و شاید در نهایت این افراد به نفع او از انتخابات کناره‌گیری کنند. البته این سناریو و فرضیه هم وجود دارد که رییسی اگر به این نتیجه برسد که شانسی برای پیروزی ندارد از انتخابات به کاندیدای پر شانس‌تر اصولگرایان کناره‌گیری کند. با وجود تضاد عمیق اصولگرایان نقطه مطلوب و راهبرد انتخاباتی طراحی شده سران این گروه‌ها مشخص است که راست‌کیشان سیاسی ایران به این نقطه رسیده‌اند که برای جلوگیری از انهدام گفتمان اصولگرایی و حضور در آینده سیاست ایران و بهره‌گیری از سوبسید‌های قدرت نیاز دارند تا چهره‌ای به ریاست‌جمهوری برسد که قابلیت‌های بیشتری از ریاست‌جمهوری و برای روز مبادا داشته باشد. از همین رو آنان می‌دانند: تنها یک سیستم دو چهره امکان بازیگری موثر و سیادت و سروری را دارد؛ سیستمی که هم چهره اقتدار داشته باشد و هم ناظر به رضایت مردم باشد، هم مصلح باشد و هم مقتدر، هم اقتصادمحور باشد و هم فرهنگ‌مشرب، هم به زندگی روزمره مردم بیندیشد و هم به آینده دوردست آنان. اصولگرایان امروز خوب می‌دانند که رقیب اصلی‌شان جدای از روحانی و اصلاح‌طلبان، محمود احمدی‌نژاد، محمد باقر قالیباف و نواصولگرایانی هستند که هرگز به این راحتی‌ها سرخط نمی‌آیند و حرف‌شنوی مطلق از آنان ندارند.

راه سخت قالیباف
محمدباقر قالیباف این روزها از هر زمان انگیزه بیشتری برای انتخابات وریاست‌جمهوری دارد. این انگیزه را می‌شود از انتقاد‌های تند و تیز و چندباره او علیه روحانی دید. قالیباف وقتی در بیانیه انتخاباتی‌اش نوشت: «معتقدم همه کسانی که به‌دنبال نجات کشور از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی هستند باید با اتحاد و یکپارچگی برای تحقق هدف رفع بحران مدیریت کلان کشور، کارآمدی و تغییر دولت فعلی تلاش کنند.» می‌شد حدس زد که دل او از این جملات «من سرهنگ نیستم و حمله گازانبری» روحانی آرام نشده و می‌خواهد آن مناظره را جبران کند و با روحانی بی‌حساب شود.
البته قالیباف تا پیش از ثبت نام سید ابراهیم رییسی و محمود احمدی‌نژاد بی‌تردید خود را کاندیدای اصلی جناح راست برای رقابت با روحانی می‌دانست اما ثبت نام رییسی و احمدی‌نژاد باعث شد تا قالیباف٤٥ دقیقه مانده به موعد ثبت‌نام در انتخابات وارد وزارت کشور شود. شهردار تهران در حالی برای سومین بار کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود که دو بار قبل با وجود جذب رای قابل توجه، نتوانسته پیروز لقب بگیرد. قالیباف در حالی در ثبت نام حداکثری مدعیان ریاست‌جمهوری مجددا پا به صحنه انتخابات گذاشته که به جهت لجستیک و محبوبیت اجتماعی از وضعیت بهتری نسبت به رقبای اصولگرای خود برخوردار است. از همین رو می‌شود حدس زد شهردار تهران امید دارد تا موسسات نظرسنجی در روزهای منتهی به انتخابات، وضعیت بهتر او نسبت به سید ابراهیم رییسی را گزارش دهند تا در نهایت رییس تولیت آستان قدس از بازی بزرگ ٩٦ کناره‌گیری کند. البته قالیباف مفروض به تایید صلاحیت احمدی‌نژاد یا بقایی کار سخت‌تری نسبت به دو دوره انتخابات ٨٤ و ٩٢ پیش روی خود دارد. چه آنکه باید با یک چشم روحانی را بپاید و با چشم دیگر هوش و حواسش به احمدی‌نژاد یا اشبه‌الناس به او در انتخابات باشد. به هر حال انتخابات ٩٦ برای محمد باقر قالیباف دو حالت بیشتر ندارد؛ یا پایان طلسم عدم موفقیت او و سیادت در قدرت یا پایان عمر سیاسی.

ورود جهانگیری
اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی در آخرین دقایق در انتخابات ثبت‌نام کرد تا پس از همه حرف و حدیث‌ها و نشست و برخاست‌ها مشخص شود که اصلاح‌طلبان با ادراکی دقیق از وضعیت سیاسی ایران و آینده نگری سیاسی برای جلوگیری از تحقق هدف تک دوره‌ای کردن دولت روحانی توسط اصولگرایان برنامه دارند. استراتژی کاندیدای پوششی برای حمایت از روحانی در فرآیند انتخابات اگرچه از ماه‌ها قبل از سوی برخی اصلاح‌طلبان مطرح شده بود اما به دلایلی این اتفاق در آخرین لحظات رخ داد تا اگر هر اتفاق پیشاانتخاباتی‌ای برای روحانی رخ داد یا اگر بازی انتخابات با حضور احمدی‌نژاد یا بقایی برگزار شد، اسحاق جهانگیری به عنوان شخصیتی مطلع از کرده‌های دولت سابق و آگاه به مدیریت روز کشور در صحنه باقی بماند تا دفع صد بلا بکند.

چه کسی پیروز می‌شود؟
رقابت جناح‌های سیاسی با حضور وکلای همه گفتمان‌های سیاسی به انتخابات ریاست‌جمهوری بی‌تردید ٢٩ اردیبهشت ٩٦ را به یکی از روزهای مهم تاریخ سیاسی ایران بدل خواهد کرد. بی‌تردید سونامی ثبت نام‌های انتخاباتی، یخ زدگی سیاسی موجود در کوچه و بازار را خواهد شکست و از این پس افکار عمومی با حساسیتی بیش ازپیش صفحه شطرنج سیاست در ایران را نظاره خواهد کرد. با وجود هر رخداد محتملی در انتخابات پیش‌رو و با توجه به مطالبات اکثریت توده‌های اجتماعی اعم از مطالبات سیاسی، حقوقی، شهروندی و اقتصادی و همچنین نیم‌نگاهی به تاریخ رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری شاید این حرف و پیش‌بینی سیاسی علی لاریجانی در گفت‌وگو با سالنامه روزنامه ایران بی‌حساب نباشد: «حسن روحانی رییس‌جمهور می‌ماند.»

اعتماد

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۶ ، ۱۳:۳۹

یادداشت روز 26 فروردین

-      33 روز به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم رژیم و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا باقی‌مانده است. نام‌نویسی کاندیداهای ریاست جمهوری از 22  فروردین شروع‌شده و امروز پنجمین روز نام‌نویسی و آخرین روز آن خواهد بود. از روز 27 فروردین 7 اردیبهشت 96  بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان انجام و نتیجه آن اعلام می‌شود و 8 تا پایان 27 اردیبهشت 96 تبلیغات رسمی انتخابات خواهد بود و روز 28 اردیبهشت سکوت انتخاباتی و در روز 29 اردیبهشت 96 انتخابات انجام می‌شود.

-      تا عصر جمعه 25 فروردین 96 بیش از 1048نفر برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند که این از بالاترین آمار تاکنون بوده است. (بالاترین ثبت‌نام ریاست جمهوری مربوط به سال 92 بود که 686 نفر نام‌نویسی کرده بودند. )

-      71 نفر کاندیداها زن و 977 مرد هستند. جوان‌ترین کاندید 18 ساله و پیرترین آن‌ها 96 سال دارد

 

از 1048 نفر که تاکنون نام‌نویسی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری کرده‌اند 19  نفر بعنوان افراد شناخته‌شده نام برده میشوند.

ردیف

نام

توضیحات

1

مصطفی میرسلیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت و وزیر ارشاد رفسنجانی و عضو شورای مرکزی موتلفه

2

مسعود زیبافان

رئیس بنیاد شهید و معاون رئیس‌جمهور در دوره احمدی‌نژاد

3

محمود احمدی‌نژاد

رئیس‌جمهور سابق

4

حمید بقایی

معاون اجرائی رئیس‌جمهور سابق احمدی‌نژاد

5

محمدعلی پور مختار

نماینده مجلس در دوره نهم و دهم

6

مصطفی هاشمی طبا

وزیر صنایع در دولت  شهید باهنر و میرحسین موسوی

7

هاشم بطحایی

نماینده مجلس خبرگان فعلی از تهران

8

محمد غرضی

وزیر پست و تلگراف و تلفن در دوره رفسنجانی

9

مهدی کلهر

مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم

10

حسن نوروزی

نماینده مجلس در دوره هشتم و دهم

11

محسن غرویان

از مدرسین حوزه علمیه قم

12

مصطفی کواکبیان

نماینده مجلس دهم و دبیر کل حزب مردم‌سالاری

13

زارع فومنی

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات

14

حسن روحانی

رئیس‌جمهور فعلی

15

ابراهیم رئیسی

تولیت آستان قدس رضوی

16

علیرضا زاکانی

نماینده سابق مجلس کاندید جمنا

17

سعید یاری

دبیر کل سازمان دفاع از منافع ملی ایران

18

مهدی خزعلی

پزشک

19

قاسم شعله سعدی

نماینده مجلس سوم و چهارم، اصلاح‌طلب

علاوه بر 19 نفر فوق نفرات  زیر کاندیدا شدند که هرکدام از یک نظر قابل‌توجه است:

1)    خانم اعظم طالقانی امروز نام‌نویسی کرد که گفت برای تعیین تکلیف «رجل سیاسی» آمده‌ام

2)    هوشنگ امیر احمدی شهروند آمریکا

3)    یک خانم که نام‌نویسی کرد گفت می‌خواهم دین را از دولت جدا کنم و پلاکارد «جدائی دین از دولت» در دست داشت

تاکنون قالیباف، بذرپاش، پرویز فتاح از 5 نفر کاندیدای جمنا نام‌نویسی نکرده‌اند. دیروز عده ای میخواستند جلوی خانه احمدی نژاد تجمع کنند که وزارت کشور مانع از برگزاری این تجمع شد. امروز تجمعی در حمایت از قالیباف برای کاندیداتوری آن جمع شده و حمایت می‌کردند. احتمالاً این افراد فردا نام‌نویسی کنند. سعید جلیلی هم تاکنون نام‌نویسی نکرده و امروز در خبر غیررسمی از قول وی گفته شد که کاندید نخواهد شد. وضعیت بقیه کاندیداهای مطرح مثل رستم قاسمی، ضرغامی، محسن رضایی ... فردا مشخص خواهد شد که کاندید می‌شوند یا خیر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۳۵

آقایان حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کردند

 آقای حسن روحانی، رئیس‌جمهور ، در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. دقایقی بعد آقای ابراهیم رئیسی، رئیس آستان قدس رضوی هم وارد وزارت کشور شده و ثبت نام کرد.

آقای رئیسی از جدی‌ترین رقیبان احتمالی حسن روحانی در انتخابات پیش رو میباشد.

 آقای روحانی گفت که مخالفان توافق هسته ای که قصد کشتن آن را داشتند، نباید دولت آینده را بدست بگیرند.

حسن روحانی، نامزد اصلی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۳۹۶ است. ابراهیم رئیسی هم در راس فهرست پنج نفره جمنا، جبهه مردمی انقلاب اسلامی قرار داد که مجمعی متشکل از گروه‌های اصولگرا است.

رئیس‌جمهور ایران افزود: "همان‌ها که تمام تلاش شبانه‌روزی خود را برای این توافق نهادند، باید مسیر این توافق را تا آخرین قدم‌ها بردارند."

آقای رئیسی ، آذرماه گذشته با تاکید بر این‌که "تذکرات و هشدارهای رهبر ایران درباره غیرقابل اعتماد بودن استکبار بر همه ثابت شده" درباره برجام گفته بود: "اگر دیروز تنها عده‌ای دلواپس بودند، با اتفاقات اخیر دیگر همه دلواپس هستند."

جز آقای رئیسی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی هم از منتقدان توافق هسته‌ای هستند که یا برای انتخابات ثبت نام کرده اند و یا گفته می شود که قصد نامزدی دارند.

حسن روحانی، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران، حمید بقایی معاون اجرایی دولت احمدی‌نژاد، مصطفی کواکبیان نماینده مجلس، محمد غرضی وزیر اسبق پست و تلگراف، اعظم طالقانی، فعال ملی مذهبی و مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای دولت آقای احمدی‌نژاد از شناخته‌ شده ترین چهره‌هایی هستند که تا کنون ثبت نام کرده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۶ ، ۱۸:۲۵