پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

این سایت اطلاع رسانی بی طرفانه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران میباشد و به هیچ گروه و جناح سیاسی وابستگی ندارد.
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

با پایان رای‌گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، شمارش آرا اغاز شده و اولین نتایج حاکی است که امانوئل مکرون، در ۳۹ سالگی، جوانترین رییس جمهور تاریخ فرانسه شده است.

رقیب او مارین لوپن با تبریک به آقای مکرون و طرفدارانش، شکست را پذیرفت و گفت مردم فرانسه "ادامه وضع موجود" را انتخاب کردند.

بر اساس اولین نتایج آقای مکرون ۶۵.۵ درصد آرا را به دست آورده است. او پیروزی خود را در انتخابات، شروع "فصل تازه‌ای" در تاریخ فرانسه خواند.

با اعلام اولین نتایج، مردم در پاریس بوق خودروها را به صدا درآوردند و طرفداران آقای مکرون به جشن و پایکوبی پرداختند.

فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه هم تلفنی پیروزی امانوئل مکرون را به او تبریک گفت. آقای اولاند که از مردم فرانسه خواسته بود به امانوئل مکرون رای دهند، نتیجه این انتخابات را نشانه تمایل مردم فرانسه به وحدت و انسجام دانست.

مردم فرانسه از نخستین ساعات امروز یکشنبه ۷ مه (۱۷ اردییهشت) برای انتخاب رئیس جمهور آینده این کشور درمیان تدابیر شدید امنیتی به پای صندوق‌های رای رفتند تا امانوئل مکرون، نامزد میانه رو یا مارین لوپن، نامزد حزب راست‌گرای جبهه ملی را به کاخ الیزه بفرستند.

این اولین بار در تاریخ فرانسه بود که هیچ یک از دو نامزد در مرحله دوم رای گیری به احزاب عمده چپ و راست تعلق نداشتند.

امانوئل مکرون و همسرش

وزارت کشور میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات را تا سه ساعت به پایان رای‌گیری ۶۵.۳۰ درصد اعلام کرد که از سال ۱۹۸۱ پایین‌ترین میزان مشارکت است.

مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، دو هفته پیش (۲۳ آوریل) برگزار شد و آقای مکرون و خانم لوپن در دور اول انتخابات در میان ۱۱ نامزد در صدر قرار گرفتند و به دور دوم راه یافتند.

هر دو نامزد ریاست جمهوری در ساعت‌های اولیه رای‌گیری رای خود را در شمال فرانسه به صندوق انداختند و بعد هر دو به پاریس برگشتند.

انتخابات این دوره ریاست جمهوری فرانسه با دقت در کشورهای دنیا پیگیری شد و همگان می‌خواستند ببینند آیا یکی از مهمترین دمکراسی‌های غربی هم با تکان سیاسی روبرو خواهد شد و نامزدی مخالف ارزشهای لیبرال و نظام سیاسی مستقر به ریاست جمهوری خواهد رسید یا نه.

حضور چشمگیر پلیس و نیروهای امنیتی در خیابان‌های فرانسه بویژه در پاریس. پنجاه هزار پلیس امنیت انتخابات را بر عهده داشتند

پس از دور اول انتخابات، تمام نامزدهای عمده از طرفداران خود و مردم فرانسه خواستند که به امانوئل مکرون رای دهند و مانع ریاست جمهوری فرانسه شوند.

اما رای‌دهندگانی که هیچ‌یک از دو نامزد را مناسب نمی‌دانستند، بخصوص کسانی که به ژان لوک ملانشون نامزد چپ‌گرا رای داده بودند- انتخابات را تحریم کرده یا گفته بودند که رای سفید به صندوق خواهند انداخت.

ژان لوک ملانشون با انتقاد از هر دو نامزد از هیچ یک اعلام حمایت نکرد و فقط گفت که به مارین لوپن رای نخواهد داد. نتیجه اولیه نشان می‌دهد که خانم لوپن نتوانسته رای چندان زیادی را بعد از دور اول به آرا خود اضافه کند.

نظرات  (۱)

  خیلی خوب شد ماکرون رئیس جمهور شد و مارین لوپن نشد حداقل در اروپا یک اتفاق مثبتی افتاد. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی