پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

این سایت اطلاع رسانی بی طرفانه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران میباشد و به هیچ گروه و جناح سیاسی وابستگی ندارد.
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

محمد نوری زاد: رئیسی مهره سوخته و انتخابات مهندسی شده است


 ماهرخ غلامحسین پور

محمد نوریزاد، روزنامه نگار و فیلمسازی که تا قبل از حوادث سال 1388 از مبلغان جمهوری اسلامی محسوب می شد، این روزها به منتقد سرسخت نظام ایران تبدیل شده، هم در عالم سیاست و هم در فضای انتخابات. با او درباره فضای این روزهای انتخابات و به ویژه دوگانه رئیسی و روحانی گفتگو کردم.
آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی انصراف دادند و اکنون او در جبهه اصولگرا بی رقیب مانده، به باور شما رئیس جمهور شدن ایشان تا چه حد محتمل است؟
 انتخابات اخیر به باور من کاملا مدیریت و مهندسی شده است. وارد کردن فرد باطلی همچون آقای رئیسی به چرخه انتخابات دقیقا برای همین احساس خطری است که مردم این روزها درگیرش شده اند. با ایجاد این نگرانی، کاری می کنند تا مردم به سمت صندوق ها هجوم بیاورند. گمانم بر این است که آقای روحانی به علت همین احساس ترس مهندسی شده و این نگرانی که به جان مردم انداخته اند، در همان دور نخست برنده خواهد شد.


منظورتان این است که مردم از ترس شان به آقای روحانی رای می دهند؟
به مردم پیام داده اند که «تکان نخورید یک قاتل را می گذاریم در راس امور تا پوست از سرتان بکند» خروجی این انتخابات که پیروزی درخشان روحانی است، همانی است که اتفاقا حاکمیت می خواهد، منتها می خواهند مردم طعم لذت ظاهری انتخاب کردن را بچشند و بگویند این ما بودیم که سرنوشت خودمان را رقم زدیم. این ما بودیم که رئیسی را پس راندیم و روحانی را مشروعیت بخشیدیم. در حالی که این دقیقا تصمیم حاکمیت است و دارد طرح و مدیریتش را به نتیجه می رساند.
چطور آقای رئیسی پذیرفته که این نقش را بازی کند؟
آقای خامنه ای نگران است که مردم اصلا در انتخابات مشارکت نکنند. شما آقای رئیسی را از این مجموعه حذف کنید، بقیه کاندیداها آدم های سرشناسی نیستند. آقای هاشمی طبا و میرسلیم را چه کسی می شناسد؟ این که مردم نروند پای صندوق، یک آبروریزی بزرگ در مجامع جهانی برای حاکمیت تلقی می شود. برای اینکه این 30 درصد مشارکت کننده را تبدیل به هفتاد درصد کنند یک کنتراست شدید ایجاد می کنند و نقش آقای رئیسی ایجاد این کنتراست و نگرانی و وحشت است. این که برویم تا او نیامده و این مجرای مختصر، بسته نشده، رای بدهیم. اینها همه بازی و نقشه است. همه اینها طراحی و مهندسی شده است.
شما فکر نمی کنید آقای رئیسی یکی از گزینه های آینده رهبری است؟
اولش این گمان بود که رئیسی برای ایجاد زمینه رهبری مورد توجه قرار گرفته تا روزی که فایل آقای منتظری منتشر شد و رئیسی و پورمحمدی و بقیه مفتضح شدند. من گمان دیگری دارم. آنهم این است که رهبر، رئیسی را به عرصه انتخابات کشانده تا او را به اتمام برساند. توجه کنید به ماجرای آقای جلیلی که اصلا مرد، یا دقت کنید به وضعیت آقای مصباح. او اگر در انتخابات قم کاندید می شد، حتما نفر اول می شد و با عزت و قوت می رفت مجلس خبرگان. اما تشویقش کردند که در تهران کاندید شود و مرگ سیاسی خودش را رقم بزند. بعد از آن افتضاح بزرگ و رای نیاوردن در یک سکوت و انزوای عجیب فرو رفته است. آقای مصباح این اواخر خودش را گزینه رهبری می دانست اما او را مفتضح کردند.
شما می گویید اگر آقای رئیسی در موقعیت قبلی اش می ماند، معتبرتر بود؟
گمان من این است که اگر شخص اول دستگاه قضایی بود با اینکه یک فرد صاحب نامی مثل شیخ صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه است، بعد از او همین آقای رئیسی نفر اول بود و تمام مناسبات داخلی دستگاه قضایی زیر نظر رئیسی تر و خشک می شد. او برای خودش آنجا قدرت داشت و بخصوص که برای آرمانش خون هم ریخته بود و به پرونده بسیاری از افراد دسترسی داشت. شاید آنها فکر کرده اند همین رئیسی برای بیت رهبری می تواند خطرآفرین باشد. من تصور می کنم او را دعوت کردند برای انتخابات تا مثل آقای مصباح، دورانش فروکش کند و برود یک گوشه ای منزوی شود. بعد از انتشار فایل صوتی آقای منتظری به نظرم او یک مهره سوخته است و بیشتر فکر می کنم او را آورده اند تا خاکی بر سرش بیفکنند و برود خاموشی بگزیند.
شما در انتخابات مشارکت می کنید؟
من در انتخابات شرکت نمی کنم. عده ای مثل آقای دکتر سروش معتقدند که انتخابات تنها گزینه و مفر برای رسیدن به دموکراسی است اما من به شدت این ایده را رد می کنم.
دلیل تان چیست؟
ادامه ی مطلب در لینک زیر:
https://iranwire.com/fa/features/22014

موافقین ۰ مخالفین ۱ ۹۶/۰۲/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی