پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

این سایت اطلاع رسانی بی طرفانه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران میباشد و به هیچ گروه و جناح سیاسی وابستگی ندارد.
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۰۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۹:۲۸

دود در لانه زنبور از مطهره شفیعی

آرمان- مطهره شفیعی: 

اردیبهشت رسید؛ یعنی روزی که بسیاری در انتظار آن بودند. 

روز مناظره 6 کاندیدای ریاست‌جمهوری. مناظره‌های انتخاباتی دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری بدان جهت دارای ارزش زیادی است که پیش از این، اتهاماتی متوجه دولت و وعده‌های بزرگی از سوی کاندیداهای جریان اصولگرایی مطرح شده بود که با اخلاقمداری دولتمردان پاسخی به آنها داده نشد، اما مناظره فرصت خوبی بود برای پاسخ دو کاندیدای دولت یعنی روحانی و جهانگیری به این اتهامات و وعده‌ها. دیروز مناظره اصلی بیش از همه میان جهانگیری و قالیباف بود و البته دکتر روحانی هم در زمان‌هایی که به ایشان تعلق داشت به بیان دستاوردهای دولت که خلاف آمار ارائه شده از سوی مخالفان بود، پرداخت، تا نشان دهد دلواپسان از صداقت تهی هستند. او به افشای هویت دست‌های پشت پرده تخریب دولت هم پرداخت و سوالاتی را مطرح کردکه پاسخ به آنها حقایقی را عیان می‌کند. برخی حواشی مناظره دیروز پیام‌های زیادی به همراه داشت و به نحوی بود که می‌توان اذعان داشت در برخی دقایق حاشیه از متن مناظره اهمیت بیشتری داشت و از آن جمله می‌توان به حمایت قالیباف از رئیس دولت قبل اشاره کرد که هدف آن جلب آرای حامیان آن دولت بود. البته تنها حمایت قالیباف از رئیس دولت قبل کافی نبود، چرا که او سعی در تکرار رفتارهای انتخاباتی احمدی‌نژاد داشت که در بالا بردن برگه یا تکرار 4‌درصد مردم این تلاش نمایان بود. آنچه قالیباف روز گذشته بیان کرد با واکنش‌های سریع مواجه شد و شبکه‌های اجتماعی مملو از تکذیب یا ایراد به آنچه شد که از سوی شهردار تهران به عنوان سند ارائه شده بود. کاندیداهای دیگر جریان اصولگرایی هم روز گذشته مولفه تاثیرگذاری که منجر به توجه افکار عمومی به آنها شود، نداشتند، چنان‌که پاسخ‌های سرد و ساده رئیسی و میرسلیم چنان فضایی در مناظره ترسیم کرد که گویی حضور یا عدم حضور آنها در مناظره تاثیرگذار نیست و نکته قابل تامل آنجا بود که بسیاری رئیسی را کاندیدای اصلی جریان اصولگرا می‌دانستند، اما پاسخ‌های او تصور رای‌آوری او را در ابهام قرار داد. اما آن سوی مناظره روحانی، جهانگیری و هاشمی‌طبا بودند که کلید را به معاون‌اول دادند و روحانی پاس گل به سمت جهانگیری ارسال می‌کرد تا او بتواند آنچه را که لازم است، بگوید. جهانگیری این ماموریت را به‌خوبی انجام داد. روحانی دیروز خودکاری در دست داشت و سه بار بر روی کاغذ مقابل خود مطالبی را نگاشت که در دقایق انتهایی مناظره راز آن نوشته بر روی برگه فاش شد.

سه موضوعی که از سوی قالیباف بیان شد و روحانی آنها را تکذیب کرد و برنامه خاتمه یافت. البته برخی کانال‌های تلگرامی مانند انتخاب، نوشتند که سروصدا و عصبانیت شدید قالیباف و همراهانش پس از مناظره در خارج از استودیو شنیده می‌شد که: حق نداشتید اجازه دهید روحانی حرف بزند و باید به ما وقت مجدد بدهید! با این حال قالیباف و همراهانش به بیرون راهنمایی شدند. مناظره روز گذشته به مثابه دود در لانه زنبور بود!

نسخه بی‌تاثیر4‌درصد قالیباف

کنترل حاشیه‌نشینی، راهکارهای رشد عدالت، حل مشکل مسکن و ازدواج، کاهش بوروکراسی و حفظ محیط‌زیست موضوعاتی بودند که در مناظره دیروز به‌طور عمومی میان کاندیداها به بحث گذاشته شد اما بحث جدی و مناظره واقعی، زمانی آغاز شد که قالیباف ادعای خود مبنی بر 4‌درصد جامعه که برخوردار از امکانات هستند را مطرح کرد. شاید قالیباف گمان می‌کرد که 4‌درصد، برگ برنده او در مناظره خواهد بود. گو اینکه بارها این موضوع از سوی دولتمردان و آگاهان مورد انتقاد قرار گرفته اما شهردار تهران انگار موضوع دیگری برای طرح در مقابل کاندیداها ندارد. او این بار گفت: در حوزه مسائل اجتماعی بر می‌گردیم به این قضیه که تنها چهار‌درصد افراد در جامعه ما از همه چیز برخوردارند که در مسکن نیز همین صادق است. ما بیش از سه‌میلیون مسکن در کشور داریم که خالی است. اینها متعلق به چه کسانی است؟ اینها متعلق به همان 4‌درصد است که یک ویلا در شمال و یک ویلا در شمال شهر و... دارند. وقتی قالیباف با بی‌اعتنایی کاندیداهای دیگر مواجه شد، موضوع را به سمت دیگری کشاند و گفت: ‌برنامه‌ای بوده است که دولت بافت‌های فرسوده را احیا کند. الان هشت سال از این قضیه می‌گذرد اما پیشرفت آن تنها هشت‌درصد است و در شهر تهران نیز شهرداری اقدام به احیای بافت‌های فرسوده در حد توان خود کرده است. ما امروز همچنین نباید بگذاریم که دوباره وام‌های کلان به افراد خاص داده شود. وام‌های کلان که در این مدت پرداخت شده است، باید مشخص شود که به چه کسانی پرداخت شده است. آن هم در حالی که بسیاری از زوجین هنوز به دنبال گرفتن وام ازدواج خود هستند. این اظهارات بدون پاسخ نماند و اسحاق جهانگیری گفت: یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه ما و اقتصاد کشور ما موضوع مسکن است اما با صدور پروانه‌های بی‌حساب و کتاب در شهرها امروز با بیش از 250‌هزار‌میلیارد ارزش خانه‌های مسکونی خالی در شهرها مواجه هستیم که ما با بررسی‌هایی که در این زمینه انجام دادیم، ایجاد مسکن اجتماعی را جز اولویت‌هایمان قرار دادیم که نیازمند پوشش سازمان‌های حمایتی اجتماعی است.

تلاش قالیباف برای القای قول 4‌درصدی روحانی

در بخش دیگری از این مناظره که موضوع ازدواج جوانان مطرح شد، دکتر روحانی با بیان اینکه امروز امید در جامعه افزایش پیدا کرده و مردم نسبت به آینده و زندگی خود امیدوار هستند، گفت:‌ در جامعه امروز ما مردم به فضای مجازی دست پیدا کرده‌اند که اگر دولت یازدهم بود این دسترسی‌ها ایجاد نمی‌شد یا محدود می‌شد و امروز از طریق همین وضعیت است که دوستان ما از این فضا برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می‌کنند. محمدباقر قالیباف در رابطه با مشکل ازدواج جوانان و در نقد اظهارات حسن روحانی گفت: مشکل جدی امروز ما در ازدواج، اشتغال است. شما در آغاز دوره ریاست‌جمهوری خود به مردم قول ۴‌میلیون شغل را دادید.

با گفتن این جمله از سوی قالیباف، روحانی واکنش نشان داد و اظهار کرد: یک سایت گمنامی حرفی می‌زند و سایت معروفی نقل می‌کند و روزنامه دیگری آن را منتشر می‌کند. من هیچ‌وقت در هیچ‌دوره‌ای قول ۴‌میلیون شغل نداده‌ام. این دروغ محض است. قالیباف ادامه داد: ما از سایت خود شما این را دیدیم و شما که حرف از آزادی می‌زنید، بگذارید ما حرفمان را بزنیم. حتما امید و نشاط مهم است. حقوق شهروندی و پیشرفت مهم و لازمه زندگی است اما امروز افسردگی در جامعه با توجه به آمار خود دولت چقدر شده است؟ این نامزد انتخاباتی خاطر نشان کرد: نشاط را مردم با زندگی خوش می‌خواهند. شما می‌گویید که کسب و کار در جامعه رونق پیدا کرده اما مردم عزیز، واقعا شما این‌طور می‌بینید و در ذهن شما این‌گونه است که آمار بیکاری کمتر شده یا افزایش پیدا کرده است؟ البته آقای روحانی امروز اجازه صحبت نمی‌دهد اما اگر مشکلات حل شده یعنی نشاط نیز وجود دارد. سرمایه در داخل و خارج وجود دارد و مساله سرمایه نیست بلکه مساله سوءمدیریت و عدم تحمل است.

چه کسانی باعث حمله به سفارت عربستان شدند

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه در اشتغال بهترین گزینه توسعه صنعت گردشگری است که مشاغل بسیاری را ایجاد می‌کند، خطاب به آقای قالیباف گفت:‌ چه کسانی باعث حمله به سفارت عربستان شدند و چه کسانی باعث شدند این حوزه دچار رکود شود تا مردم از بسیاری از مشاغل این حوزه محروم شوند؟ ما نمی‌توانیم به سفارت حمله کنیم و منافع مردم را در خطر بیندازیم. کسانی که به سفارت حمله کردند امروز در ستادهای کدام کاندیدا کار می‌کنند؟ چه کسانی به آنها پول دادند و از آنها حمایت کردند؟ حسن روحانی هم گفت: ما اینجا برای رأی جمع کردن نیامده‌ایم، هدف مناظره این است که برنامه‌های آینده‌مان را توضیح دهیم و مردم می‌خواهند از میان نامزدها یک نفر را انتخاب کنند که ما باید در این راستا به مردم کمک کنیم. اینکه از حرف، کلامی و یا سایتی درست و نادرست برای لطمه زدن به رقیب استفاده کنیم کار صحیحی نیست و کسانی که در این راه آمده‌اند هدفشان خدمت به مردم و کشورشان است. نسبت‌هایی که به هم می‌دهیم باید صحیح باشد و نادرست نباشد. من اگر نخواستم آقای قالیباف به صحبت‌های خود ادامه ندهد چون نخواستم گناه اضافه شود و این اشتباه ادامه پیدا نکند. وی با اشاره به وعده ایجاد ۴ میلیونی شغل توسط یکی از کاندیداها ادامه داد: این وعده‌ها باید یک حساب و کتابی داشته باشد. اینکه می‌گوییم ما ۴‌میلیون شغل ایجاد می‌کنیم ما باید بدانیم منابع این از کجا تامین خواهد شد و گرنه ما می‌گوییم چرا چهار میلیون، اصلا ده‌میلیون شغل ایجاد می‌کنیم!

نباید با فریب و دروغ با مردم سخن بگوییم

 اسحاق جهانگیری در پنجمین سوال مطرح شده در مناظره تلویزیونی کاندیداها به این سوال که برنامه شما برای کاهش بوروکراسی و افرایش کارآمدی دستگاه‌های اجرایی چیست، پاسخ داد و گفت: متاسفم که باید بگویم ما پایش‌هایی را در سطح ملی و استانی انجام داده‌ایم که در آن بیشترین عدم رضایتمندی مردم به ترتیب از شهرداری و دستگاه قضائی بوده است. وی افزود: در این دولت نگاه، فهم و رویکرد دولت نسبت به مسائل اجتماعی از حالت امنیتی، خشن و قضائی به نگاه علمی و اخلاقی تغییر پیدا کرد. ما نباید با فریب و دروغ با مردم سخن بگوییم و باید بدانیم که باطل‌‌کننده دروغ، شفافیت است. حسن روحانی در خصوص اظهارات جهانگیری گفت: یکی از مسائل بسیار مهم مساله واگذار کردن امور غیر حاکمیتی به مردم است. ما باید در اداره کشور به مردم اعتماد کنیم و بخش خصوصی ما در این حوزه فعال شود و سرمایه اجتماعی بین مردم و دولت برقرار شود و دولت به مردم و مردم به دولت اعتماد داشته باشند.

تعجب قابل تامل قالیباف از کاندیداتوری جهانگیری

در ادامه محمد باقر قالیباف در واکنش به سخنان اسحاق جهانگیری اظهار کرد: شما در حرف‌هایتان به بداخلاقی اشاره کردید. ای‌کاش خودتان این موضوع را رعایت می‌کردید. این موضوع پدیده‌ای واقعا عجیب است که شما به عنوان معاون‌اول دولت نامزد انتخابات شده‌اید که البته حق شهروندی شماست اما می‌گویید با آقای روحانی رقیب هستید. در هر حال مردم خودشان قضاوت می‌کنند که چنین است یا نه. اما اگر هم آمده‌اید گزارش دهید، صادقانه بگویید که برای ارائه گزارش آمده‌اید یا حداقل گزارشتان را درست ارائه دهید. وی خطاب به جهانگیری اظهار کرد: من متاسفم که شما به عنوان یک مدیر سیاسی دستاویز مسائل سیاسی شده‌اید. اگر از این بحث می‌شود که بیاییم و اختیار مدیریت شهری را به مردم بدهیم این موضوع خوبی است ما چند سال است که شورایاری‌ها را ایجاد کرده‌ایم اما دولت دو ماه پیش به ما گفت که اجازه ندارید هیچ‌موضوعی را به شورایاری‌ها بسپارید. این چه مردمی‌کردنی است؟ آنچه مردم به آن اعتراض دارند و یا شما می‌گویید که سرمایه‌هایی وجود ندارد تا کار انجام شود باید گفت که چطور شما از وام‌هایی که به 4‌درصد از افراد خاص داده شده است دفاع می‌کنید اما مردم خوب می‌دانند که وقتی می‌خواهند وام بگیرند چقدر با مشکلات فراوان در این راه مواجه می‌شوند.

مشکل فرهنگی با برخوردهای «گازانبری» حل نمی‌شود

جهانگیری در پاسخ به اظهارات قالیباف تاکید کرد: در زمینه مسائل اجتماعی مجددا تاکید می‌کنم که با برخوردهای «گازانبری» مشکل فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی حل نمی‌شود. بدتر از آن اینکه با کتک زدن دستفروشان و تشکیل گروه ضربت برای جمع‌آوری دستفروشان، نمی‌شود معضل آنان را حل کرد. متاسفانه یک فرهنگی به شهرستان‌ها القا می‌شود که گروه ضربت وظیفه‌اش این است که به دستفروش‌ها سیلی بزند. من آن روزی که آن سیلی را دیدم انگار به‌صورت خودم سیلی زده‌اند. وی در ادامه در ارتباط با چرایی کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:‌ آقای قالیباف گفتند چرا کاندیدا شدم، تعجبم از این است که چه جایگاهی برای خود قائلید که چنین صحبتی می‌کنید؟ حتما سابقه کاری من از شما بیشتر است. بنده از دهستان آغاز کردم، استاندار بودم، وزیر بودم و معاون‌اول هستم. حالا تصمیم گرفتم کاندیدای ریاست‌جمهوری باشم و تصمیم گرفتم خودم را در معرض تصمیم قرار دهم. قالیباف در این میان گفت که: از اینجا ناراحت هستیم که کسی که خانواده شهید و مدیر است... که پیش از اتمام جمله‌اش، جهانگیری گفت: من به جای خودش اگر لازم شد می‌گویم که من چقدر ارزشی هستم و دیگرانی که ادعای ارزشی بودن می‌کنند چه کرده‌اند.

به عنوان کاندیدای جریان اصلاح‌طلب آمده‌ام

جهانگیری ادامه داد: در دور انتخابات هشتم که رئیس‌ دولت اصلاحات انتخاب شدند، هم وزیر دفاعش کاندیدا بود، هم معاونش کاندیدا شد. فکر نمی‌کنم این کار غیرطبیعی باشد. شما یک جریان اصلاح‌طلب را از همه حقوقش محروم کرده‌اید، حالا می‌گویید در مناظره‌ها کاندیدا نداشته باشد. وی افزود: به عنوان کاندیدای جریان اصلاح‌طلب آمده‌ام تا از تمام فرصت‌ها استفاده کنم. می‌خواهم بگویم دولت یازدهم در چه شرایطی تشکیل شد. تمام کسانی که مسئول ایجاد آن شرایط بودند امروز با شخص دیگری به صحنه می‌آیند. دولت‌های نهم و دهم چه کرد با سرمایه‌های انسانی کشور؟ وقتی دولت را تحویل گرفتیم شرایط سیاسی کشور بسیار بد بود. آن جریان با آقای هاشمی رفسنجانی چه کرد؟ ‌با آقای ناطق نوری چه کرد؟‌ وی ادامه داد: همه جریان‌های سیاسی را خانه نشین کردند. همه را رودرروی هم قرار دادند. فضای اقتصادی را به‌هم ریختند. هفتصد‌میلیارد درآمد کشور را گرفتند، خرج کردند و حالا ببینید چه چیزی برای کشور به جای گذاشتند. همان رئیس‌جمهور سابق مثل برخی از دوستان می‌آمد و می‌گفت من دو‌ساله بیکاری را ریشه کن می‌کنم، انگار حرف مرد یکی است. دوباره می‌آمد و می‌گفت دو سال دیگر بیکاری را ریشه کن می‌کنم. جهانگیری همچنین گفت:‌ ریشه کن کردن بیکاری راهکار دارد، برنامه می‌خواهد. ما در این دولت نه‌میلیون به ظرفیت پتروشیمی اضافه کردیم. شغل مگر همین جوری ایجاد می‌شود؟ ‌ایجاد شغل روش دارد. باید دولت الکترونیک ایجاد کنیم. وی همچنین گفت: هم من، هم رئیس‌جمهور و هم وزرا اگر مشکلی در کشور ایجاد شود حتی اگر خودمان مسئولش نباشیم عذرخواهی می‌کنیم. جهانگیری خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف چطور بعد از 12 سال نتوانسته است مساله تفکیک زباله‌های شهری را حل کند؟ ایشان فقط شهردار سازه است که می‌بینید در منطقه 22 تهران چقدر برج‌های عظیمی در دوره ایشان رشد کرده است که نفس تهران را گرفته یا پل صدر که با پول آن بسیاری از مسائل زیست‌محیطی تهران می‌توانست از طریق تعویض ناوگان اتوبوس شهری تهران حل شود. وی با انتقاد از صحبت‌های قالیباف در این مناظره گفت: شما شهردار تهران هستید نه بیشتر از آن، که حتی در حوزه ارگان‌های زیر نظر شهرداری نیز موفق عمل نکرده‌اید اما یک‌جوری حرف می‌زنید که انگار مسئول کل عالمید. ما در دانشگاه‌های معتبر داخلی درس خوانده‌ایم. ما که در صنعتی شریف و علوم تحقیقات درس خوانده‌ایم، آیا ما مدیریت 60 سال پیش را داریم؟ آقای قالیباف با روحیه نظامی نمی‌شود کلانشهری مثل تهران را اداره کرد، بلکه باید رویکرد علمی داشته باشیم. ابراهیم رئیسی در واکنش به سخنان قالیباف درباره مساله محیط‌زیست اظهار کرد: ما در مساله محیط‌زیست باید متوجه باشیم که هر کجا که می‌خواهیم کارخانه بزنیم باید ابتدا ببینیم مشکلات محیط‌زیستی آن منطقه حل شده است یا نه. من از روزی که به آستان قدس رفتم دستور دادم که اجازه ندهیم هیچ‌کدام از درخت‌های مناطق جنگلی خراسان قطع شود. مصطفی میرسلیم نیز در واکنش به سخنان قالیباف درباره محیط‌زیست با طرح پرسش‌هایی از وی در زمینه مدیریت شهری اظهار کرد: آیا فکر می‌کنید شرایط شهر تهران اجازه این تراکم جمعیتی را می‌دهد؟ مصطفی هاشمی‌طبا گفت: سوال من از آقای قالیباف این است که در اجرای برنامه ششم توسعه اصراری بر موازی عمل کردن همه موارد این برنامه را دارند یا واقعا حیات ایران و زیستگاه آن را در اولویت قرار می‌دهند و مهم‌ترین برنامه خود تلقی خواهند کرد.

چه کسی اجازه ساخت برج 33 طبقه داد؟

حسن روحانی نیز در رابطه با اظهارات مطرح شده اظهار کرد: خوشحالم که موضوع محیط‌زیست مطرح شد. آقای قالیباف گفت که هوا را نباید از مردم بگیریم اما سوال این است که در تهران چه کسی هوا را از مردم گرفته است؟ شما که از 4‌درصد و 96‌درصد حرف می‌زنید، بگویید که چه کسی مجوز ساخت برج‌های بزرگ را به این چهار‌درصد داده است؟ وی تاکید کرد: البته من معتقد به این 4‌درصد و 96‌درصد نیستم اما چه کسی اجازه ساخت برج 33 طبقه را به کسی که پول مردم را خورده، داده است؟ مجوز برج‌های بیست طبقه در کوچه‌های ده متری را طبق کدام قانون می‌دهید؟ روحانی تصریح کرد: شما درخت‌های بیست و سی‌ساله را قطع می‌کنید و درخت یک‌ساله به جای آن می‌کارید. من پرونده‌های شکایت متعددی در این رابطه دارم. در ادامه قالیباف خطاب به روحانی گفت: اینکه می‌گویم شما دولت 4‌درصدی هستید به همین دلیل است. امروز افتخار شهرداری تهران این است که از زباله برق تولید می‌کند. این دوستان شما بودند که زباله را از روی زمین جمع می‌کردند و نمی‌دانستند که مکانیزه شده است. شما امروز پول حمل‌ونقل را نه تنها به تهران بلکه به هیچ‌شهری نداده‌اید. ببینید زمان شما مترو کجا بود و امروز چقدر است. قالیباف گفت: شما گفتید 100 روزه تحول اقتصادی ایجاد می‌کنید. بعد گفتید کسانی که این حرف را زدند عقل ندارند. من می‌گویم اضافه بر آن صداقت هم ندارید. از شفافیت حرف می‌زنید اما به هر پرونده‌ای که مهر محرمانه بزنید دیگر مردم از آن خبر نخواهند داشت. از پتروشیمی صحبت کردید، آقای جهانگیری دوستان شما بدون آنکه به زیردستی‌هایشان محصولات را بدهند به خارج صادر می‌کنند. این 4‌درصد همان دلالان زالوصفت هستند. فردی که الان در زندان است و الان از آن نام می‌برید را شما به عنوان فعال اقتصادی تقدیر کردید. چه کسی به او لوح تقدیر داد؟

تقدیر قالیباف از دولت احمدی‌نژاد

وی افزود: کار دولت گذشته به من چه ربطی دارد که البته کارهای خوبی انجام داده است. مهم‌ترین کارش این بود که به روستاها سفر می‌کرد. شما سفرتان هم 4‌درصدی است. به مرکز استانی سفر می‌کنید و در یکی دو جلسه حاضر می‌شوید و باز می‌گردید. قالیباف خطاب به جهانگیری نیز گفت: شما آمده‌اید کمک حال روحانی باشید تا در اعداد و ارقام و آمارها یاری‌اش کنید. اشکالی ندارد وقت مردم هم گرفته می‌شود. امروز همه می‌دانند که مشکلات از ضعف مدیریتی شماست. پیش از پایان بخش اول روحانی خطاب به مجری برنامه گفت: آیا در آیین‌نامه شما ذکر شده است که اگر کسی به کسی تهمت زد و دروغ گفت وقت دفاع را به شخص مقابل بدهید؟ چراکه چند مورد دروغ گفته شد اگر فرصت هست من می‌توانم به آنها جواب بدهم. روحانی در بخش دوم مناظره‌ انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسش مجری مناظره مبنی بر اینکه مهم‌ترین برنامه دولت‌ شما در ایجاد تعادل میان اشتغال بانوان و صیانت از نقش آنان در خانواده چیست؟ اظهار کرد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که به صیانت از خانواده‌ها بپردازیم و خانواده‌ها در جامعه انسجام و حیات داشته باشند. یکی از مشکلات ما این است که انسجام و حیات خانواده‌ها در جامعه ما تا حدی از بین رفته است و همین موضوع اثرات بعدی را هم به دنبال خواهد داشت که باید جلوی آن را بگیریم. میرسلیم در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان سهم و نقش دولت در حل مساله ترافیک در دولت ایشان پاسخ داد: یکی از مسائل بغرنج در کشور ما عدم توجه به ترابری عمومی است که موجب هدر رفتن سرمایه‌های مردم، وقت و سوخت شده است.

مردم وضعیت را نه سیاه می‌بینند، نه سفید

اسحاق جهانگیری به عنوان نامزد سوم در پاسخ به این پرسش که برای حفظ و تقویت موقعیت اجتماعی نخبگان و پیوند پایدار آنها با مراکز صنعتی چه برنامه‌ای دارید، اظهار کرد: ملت ایران هم هویت ملی و هم هویت دینی دارد و به ایرانی بودن خود افتخار می‌کند. این موضوعات در تمام پایش‌هایی که انجام شده دیده می‌شود. آنها وضعیت را نه سیاه می‌بینند و نه سفید. سیدابراهیم رئیسی در این بخش در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های خود در حوزه تقویت فرهنگ ایرانی و آسیب‌های موجود در عرصه ورزش، گفت: دولت باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کند و جوانان نیز حامیان این عرصه هستند. وظیفه دولت است که در سرمایه‌گذاری ورزش قهرمانی جامعه را با نشاط نگه دارد و در عرصه اقتصاد ورزش کارآمد باشد. محمدباقر قالیباف در پاسخ به پرسش مجری مناظره مبنی بر اینکه مهم‌ترین طرح و برنامه دولتش در جهت افزایش نرخ رشد جمعیت کشور چیست، اظهار کرد: من پیش از اینکه بخواهم به این پرسش پاسخ دهم که آقای روحانی در قسمت اول مناظره مطرح کردند و گفتند نقل‌قول‌هایی که من از ایشان می‌آورم از سایت‌های بی‌نام و نشان است اما من به مردم عزیزمان عرض می‌کنم که ما با پدیده‌ای مواجه هستیم که به دوربین نگاه می‌کند و حرفی می‌زند اما می‌گوید آن حرف را من نگفته‌ام. وی با در دست گرفتن تصویری پرینت شده از سایت پایگاه اطلاع‌رسانی دولت خطاب به روحانی اظهار کرد: شما گفتید که من یک‌میلیون شغل ایجاد می‌کنم و در طول 100 روز شاهد تحول اقتصادی خواهیم بود. من متنی را از سایت خودتان نشان می‌دهم که در آن سخنان شما مطرح شده است. من حتی از مسئولان صداوسیما اجازه خواستم که تصویر و صوت شما که در همین تلویزیون گفته بودید پخش شود که اجازه ندادند. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: واقعا کار خوبی نیست که شما بفرمایید من چنین حرف‌هایی را نزده‌ام. قالیباف همچنین در پاسخ به پرسش مجری مناظره درباره افزایش نرخ رشد جمعیت اظهار کرد: موضوع جوانان مهم‌ترین موضوع ماست و بزرگ‌ترین فرصت ما برای اینکه نیروهای جوان را به کار بگیریم به‌دلیل همان 4‌درصدی‌ها، همان رانت‌خوارها و غیره از دست رفت و ما از ظرفیت جوانان استفاده نکردیم و در سال 1400 نیز بخشی از جامعه ما پیر خواهند بود، بنابراین باید نرخ رشد جمعیت را به حد مطلوبی برسانیم.

ادعای یک آدم مفسد محکوم به اعدام قابل قبول است؟

در ادامه این بخش از مناظره به هر کاندیدا فرصت داده شد با استفاده از 3 دقیقه زمان در نظر گرفته شده برای آنها و زمان باقیمانده از قبل جمعبندی کنند. حجت‌الاسلام حسن روحانی در فرصت یک دقیقه و هشت ثانیه باقیمانده برای جمعبندی صحبت‌های خود، گفت:‌ ارائه برنامه صد روزه در دنیا مرسوم است و همه یک برنامه صد روزه و یک برنامه 4‌ساله برای دولت خود دارند. من نیز با پایان صد روز از کار دولت فعالیت‌های انجام شده را اعلام کردم که یکی ازآنها توافق هسته‌ای و توافق موقت ژنو بود. وی ادامه داد: در عین حال من در جایی گفتم که اگر گردشگرها را جذب کنیم و ده‌میلیون گردشگر به کشور بیایند می‌توانیم 4‌میلیون شغل ایجاد کنیم. روحانی با تاکید بر اینکه اتهامات وارده دروغ است، افزود: من در مراسمی که نقشی در آن نداشتم و برنامه صادر کننده‌های برتر بود دعوت شده بودم. محمدباقر قالیباف در واکنش به این حرف حسن روحانی آمد و گفت: رئیس قوه قضائیه اعتراف کردند که به شما کمک شده است. روحانی ادامه داد: ایشان اتهام می‌زنند اما ستاد من هم تکذیب کرده و همه شاهد بودند، یک آدم مفسد محکوم به اعدام ادعایی کرده، آیا این ادعا قابل قبول است؟ من در اینجا به مردم می‌گویم که هر سه مطلب مطرح شده دروغ محض است. سیدابراهیم رئیسی نیز در جمعبندی پایانی سخنان خود، گفت: یکی از مظلومیت‌های‌جمهوری اسلامی این است که دولت‌ها در پایان دوره فعالیتشان مقداری اپوزیسیون می‌شوند. به نظر من بحث را از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی دور کنیم و به این بپردازیم که مردم باید مسکن داشته باشند یا نه؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی