پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

این سایت اطلاع رسانی بی طرفانه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران میباشد و به هیچ گروه و جناح سیاسی وابستگی ندارد.
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۰۳ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۹:۱۲

آرایش سیاسی انتخابات۹۶

 

تاریخ۱۳۹۶/۲/۳

آرایش سیاسی انتخابات۹۶

 

علی صوفی

انتخابات‌ریاست جمهوری در شرایطی آغاز می‌شود که در اردوگاه اصلاح‌طلبان اجماع بی‌سابقه‌ای در حمایت از حسن روحانی شکل‌گرفته است، ‌طوری که این مهم برای دو کاندیدای دیگرجریان اصلاحات پذیرفته شده است. ازسویی فارغ از اسحاق جهانگیری که هدف او در انتخابات پیش رو روشن است، بعید به نظر می رسد سید مصطفی هاشمی طبا به عنوان رقیب روحانی به حضور خود در صحنه ادامه دهد. او به‌طور حتم به نفع روحانی‌کنار رفته و در نهایت صحنه را به روحانی می‌سپارد. اما در طیف اصولگرایان به عنوان جریان رقیب سه کاندیدا وجود دارد که در ظاهر امر هر سه کاندیدا به صورت مستقل به صحنه آمده‌اند. کاندیداتوری هر یک از آنها ربطی به یکدیگر ندارد، اگرچه بسیاری از کاندیداهای اصولگرایان صلاحیتشان احراز نشد و اگر تایید صلاحیت‌‌ها بیشتر بود، اکنون صف طولانی از کاندیداهای اصولگرا مقابل روحانی را شاهد بودیم. اما به نظر هر سه نفر تایید صلاحیت‌شده اصولگرا تا اعلام نتیجه نهایی نتایج انتخابات در صحنه انتخابات باقی خواهند ماند. وجود سه کاندیدا در این طیف وضعیت اصولگرایان را شکننده می‌کند، زیرا به هر روی آرای این جریان میان سه کاندیداهای اصولگرا متفرق می‌شود. در مقابل وجود یک کاندیدای واحد در طیف اصلاح‌طلب سبب می‌شود که آرا بر روی یک فرد تجمیع شود و حاصل اجماع بدون تردید همان‌طور که در سال92 نیز مشاهده شد، پیروزی روحانی است. با توجه به این مسائل وضعیت اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی مطلوب به نظر می‌رسد، زیرا برخی از کاندیداهای اصولگرا مانند قالیباف طی چند دوره پیاپی وارد رقابت انتخاباتی شده‌اند و نتیجه‌ای جز شکست نگرفته‌اند. شهردار تهران در انتخابات 92 نیز از روحانی شکست خورد. به همین جهت ورود مجدد او به انتخابات و رویارویی دوباره با روحانی بار منفی برای او به همراه دارد. از سال 92 تاکنون در شهرداری رویدادهایی رخ داده که بی‌شک این مسائل درکاهش آرای قالیباف تاثیرگذار است. درنتیجه قالیباف رقیبی جدی برای روحانی نیست. مصطفی میرسلیم نیز به عنوان کاندیدای حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری 96 شانسی نخواهد داشت. در نهایت اصولگرایان بر روی رئیسی متمرکز خواهند شد و رئیسی را در مقابل روحانی قرار خواهند داد. اصولگرایان وحامیان آنها به دنبال ایجاد یک فضای روانی در انتخابات پیش‌رو هستند، آنها می‌خواهند با ایجاد فضای روانی آرای روحانی را کاهش دهند. به تازگی زریبافان از رئیسی حمایت کرده و از سویی ظاهرا علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی دولت سابق به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی منصوب شد.در نتیجه این امکان وجود دارد که احمدی‌نژاد از رئیسی حمایت کند و در این صورت آرای حامیان رئیس دولت دهم به سبد رئیسی ریخته خواهد شد. البته در صورت حمایت احمدی‌نژاد از رئیسی حامیان وی از او تبعیت نخواهد کرد. رقابت میان احمدی‌نژاد، رئیسی و روحانی فضای انتخابات را سه‌قطبی می‌کرد. حامیان رئیس دولت سابق حذف احمدی‌نژاد را بر اساس خواست اصولگرایان می‌دانند، در نتیجه احمدی‌نژاد و حامیان او گرایشی به رئیسی نشان نخواهند داد. از سویی اگرچه روحانی نسبت به رقبای خود دست برتر را دارد، اما باید در این روزها با ارائه کارنامه‌ای از عملکرد خود دفاع کند و در این راستا به مردم امید دهد که گره از مشکلات کشور باز خواهد کرد، زیرا جز این برای فردی که رئیس‌جمهور مستقر است راه دیگری وجود ندارد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی