پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

این سایت اطلاع رسانی بی طرفانه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران میباشد و به هیچ گروه و جناح سیاسی وابستگی ندارد.
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

عقب‌نشینی وزارت کشور: نتایج انتخابات به تدریج اعلام می‌شود

 

کدخدایی و رحمانی فضلی

ساعاتی بعد از مخالفت شورای نگهبان با اعلام یک‌جای نتایج انتخابات روز جمعه (۲۹ اردیبهشت) ، وزارت کشور با عقب‌نشینی از تصمیم قبلی خود گفت که نتایج به صورت تدریجی اعلام خواهد شد.

محمدحسین مقیمی، قائم مقام وزارت کشور ایران گفت که بعد از مشورت با شورای نگهبان و "مرتفع شدن مشکل قانونی" این وزارتخانه تصمیم به اعلام تدریجی نتایج آرای انتخابات گرفته است.

روز سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت، عبدالرضا رحمانی فضلی اعلام کرده بود که نتیجه رأی‌گیری "طبق قانون" باید یکجا و نه به صورت مقطعی اعلام شود. این در حالی است که در دوره‌های گذشته نتایج آرا همواره به صورت تدریجی اعلام شده است.

صبح امروز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات وزیر کشور گفت پیشنهاد شورای نگهبان این است که نتایج به تدریج برای مردم اعلام شود و افزود این شورا تلاش خواهد کرد که با وزارت کشور در این زمینه رایزنی کند.

ساعاتی بعد از این اظهارات، قائم‌مقام وزارت کشور با اعلام خبر توافق با شورای نگهبان، توضیح داد که در سال‌های اخیر تبصره‌ای به قانون انتخابات اضافه شده که بر اساس آن "نتیجه شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری پس از وصول گزارش هیات اجرایی مرکزی به وسیله وزیر کشور اعلام می‌شود".


آقای مقیمی در توضیح علت اظهار نظر اولیه وزیر کشور گفت: "در رویه گذشته اعلام نتایج مطابق قانون سابق انجام شده است. برداشت حقوقی ستاد انتخابات کشور که امروز توسط وزیر محترم کشور اعلام شد این بود که مطابق تبصره الحاقی، نتیجه شمارش آرا ( نه نتایج شمارش آرا ) مبتنی بر گزارش هیات اجرایی مرکزی می‌بایست به یکباره توسط وزیر کشور اعلام شود."

با وجود این آقای مقیمی گفت که با کسب نظر شورای نگهبان مشکل حقوقی فوق برطرف شده و در این دوره نتایج شمارش به صورت تدریجی اعلام می‌شود.

زمان قطعی اعلام نتایج نهایی مشخص نیست و وزیر کشور پیشتر گفته بود که اعلام نتایج ممکن است تا روز یکشنبه، یعنی دو روز بعد از انتخابات طول بکشد.

نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در دوره های گذشته به تدریج اعلام می‌شد.

نظرات  (۱)

من بالاخره نفهمیدم شما سر چی با هم تفاهم دارید سر نحوه اعلام نتایج انتخابات هم با هم دعوا دارید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی