پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

این سایت اطلاع رسانی بی طرفانه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران میباشد و به هیچ گروه و جناح سیاسی وابستگی ندارد.
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

چرا قالیباف از انتخابات کناره گیری کرد؟

 هرچند هنوز پیش بینی پایان کار با این تصمیم مشخص نیست و همه چیز بعد از انتخاب مردم روشن خواهد شد اما بسیاری از تحلیل گران بر این باوراند که برخلاف تصور اصولگرایان که با کناره گیری قالیباف سبد رای او در سبد رئیسی ریخته خواهد شد، این کار موجب تقویت آراء روحانی در ادامه راه خواهد شد.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

به گزارش تیتر شهر، این روزهای نفس گیر رقابت های انتخابات ریاست جمهوری را می توان روزهای تاکتیکی رقبا در مقابل یکدیگر دانست و بسیاری از برنامه ها و راهکارهایی که از سوی شوراهای مشورتی و هسته مرکزی هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب، در این روزها علنی خواهد شد.

 

امروز یکی از همین تاکتیک ها با تکیه بر انتقال سبد رای یک اصولگرا به اصولگرای دیگر، با کناره گیری محمدباقر قالیباف به نفع ابراهیم رئیسی کلید زده شد و او ساعاتی پیش با صدور بیانیه ای علت کناره گیری خود را حمایت از رئیسی در ادامه رقابت های انتخاباتی دانست.

 

قالیباف که در جریان انتخابات هم مورد تاخت رقیب قرار گرفت و هم تیرهایی را برای ریزش آراء روحانی به ویژه در مناظره به سوی او شلیک کرده بود، حالا با این جمله که به دلیل "کم بضاعتی هایی که در خود می دیدم" تصمیم به انصراف به نفع رئیسی گرفته ام، علنا حضور خود را قطعا به ضرر آرای جریان اصولگرایی در این دوره از رقابت ها دانسته و رفتن را بر ادامه راه ترجیح داده است.

 

البته از بعد از برگزاری مناظره سوم گمانه زنی ها برای کناره گیری در هر دو اردوگاه اصلاح طلب و اصولگرا به سطح رسانه ها کشانده شد و در حالیکه تکلیف کاندیداتوری اسحاق جهانگیری از همان ابتدا هم مشخص بود اما در جریان اصلاح طلب و اعتدالیون گزینه انصرافی، جهانگیری و در جریان اصولگرایی گزینه انصرافی را قالیباف می دانستند که امروز اصولگرایان با کلید زدن اولین تاکتیک خود، رئیسی را بر ماندن تا آخر مسیر به قالیباف ترجیح دادند.

 

هرچند هنوز پیش بینی پایان کار با این تصمیم مشخص نیست و همه چیز بعد از انتخاب مردم روشن خواهد شد اما بسیاری از تحلیل گران بر این باوراند که برخلاف تصور اصولگرایان که با کناره گیری قالیباف سبد رای او در سبد رئیسی ریخته خواهد شد، این کار موجب تقویت آراء روحانی در ادامه راه خواهد شد.

 

یکی از دلایل چنین تحلیلی را می توان نوع آرایی دانست که تاکنون به نظر می رسید به سوی قالیباف رفته است و حالا با نبود او، محتمل ترین جایگزین به جای رئیسی، رقیب آنها یعنی حسن روحانی خواهد بود. جنس آراء قالیباف در این مدت از میان طبقه متوسط جامعه بود، طبقه ای که به وعده های اقتصادی او دل خوش کرده بود و ارتباط نزدیکی با مشکلات معیشتی داشت و حالا با رفتن قالیباف، این طیف انتخاب خود را به سمت حسن روحانی که تداوم مسیر اقتصادی دولت یازدهم و حل بیکاری را وعده داده است، سرازیر خواهد شد.

 

از سوی دیگر عدم ارتباط نه چندان مستحکم رئیسی با طبقه متوسط جامعه و شناختی که از او در میان این قشر هنوز شکل نگرفته است، رفتن قالیباف را به سود حسن روحانی تمام خواهد کرد و جریان اصولگرایی راه دشواری برای پیروزی در یک انتخابات تک مرحله ای خواهد داشت مگر آنکه این جریان بتواند با رو کردن یک تاکتیک ویژه، معادلات آراء را در این چهار روز برهم زده و نتیجه انتخابات را در یک مرحله به سود خود پایان دهد.

 

اما در میان همه این تحلیل های بعد از قالیباف و اینکه بعد از نبودن او نتایج و میزان آراء چه تغییراتی خواهد شد، یکی از موضوعات مهم دلیل کناره گیری او از ادامه رقابت ها است. در حالیکه قالیباف در جریان مناظرات ریاست جمهوری و خطاب به جهانگیری صداقت او در برابر مردم برای آمدن به این عرصه به عنوان نامزد پوششی را به سخره گرفته بود و از این بابت روحانی و جهانگیری را مورد نقد خود قرار داد حالا خود در همان قالبی که به آن نقد داشت، تغییر مسیر داد و با اعلام حمایت از رئیسی، پوششی بودن کاندیداتوری خود در این انتخابات را تلویحا اعتراف کرد!.

 

مناظره سوم و نتایج برخی نظرسنجی های معتبر، از روز جمعه تاکنون کاهش محبوبیت در میان جمع اصولگرایان حاضر در رقابت ها را نشان می داد و همین مسئله سبب شده تا قالیباف که ماندنش بر پایین کشیدن فیتیله رای اصولگرایان دامن می زد، با تصمیم جمنا، کنار گذاشته شود.

 

همچنین ادعاهایی که قالیباف در چندین مناظره علیه رقبا مطرح کرد هرکدام به نوعی تکذیب شدند تا اسناد محکمی برای اثبات آنها در دست قالیباف نبود و همین موضوع به کاهش محبوبیت اصولگرایان در ادامه مسیر منجر شده بود و به نظر می رسید در این شرایط جمنا و هسته مرکزی تصمیم گیری برای نامزد نهایی اصولگرایان، قالیباف را برای گریز از شکست در مرحله نخست، کنار بگذارد.

علت کناره گیری قالیباف از انتخابات ، چقدر از آرای قالیباف به رئیسی می رسد؟ ، رفتن قالیباف به نفع رئیسی یا روحانی ، قالیباف نامزد پوششی اصولگرایان ، اسحاق جهانگیری کناره گیری می کند؟، تاثیر نظرسنجی ها بر رفتن قالیباف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی