پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

این سایت اطلاع رسانی بی طرفانه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران میباشد و به هیچ گروه و جناح سیاسی وابستگی ندارد.
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

افزایش احتمال کناره گیری قالیباف از انتخابات

چه کسی می‌ماند، چه کسی کنار می‌کشد؟

حسین کنعانی مقدم تحلیلگر سیاسی اصولگرا معتقد است که در ادامه رقابت انتخاباتی هیچ کدام از نامزدهای اصولگرا نباید کناره گیری کنند. به گفته او این کار اصولگرایان را از هدفشان که رساندن انتخابات به دور دوم است دور می کند.

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

 جدال سخت مناظره های انتخاباتی پایان یافت. انتخابات به روزهای سرنوشت ساز پایانی خود نزدیک می شود. روزهایی که ممکن است هر اتفاقی رخ دهد. اکنون یکی از سوال های اساسی این است؟ در این رقابت سخت چه کسی تا پایان می ماند و چه کسی کناره گیری می کند.

 

پاسخ به این سوال در جبهه اصلاح طلبان و اعتدالگرایان  تقریبا روشن است. حسن روحانی نامزد نهایی این جریان است. اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی که به عنوان نامزد پوششی در صحنه انتخابات حاضر شده بود احتمالا به زودی از ادامه راه کناره گیری می کند.

 

جهانگیری در توئیتر خود اعلام کرده است که دوشنبه شب در برنامه تلویزیونی خود حرف های مهمی با مردم خواهد زد. ناظران گمانه زنی کرده اند که احتمالا این حرف های مهم بیانیه کناره گیری جهانگیری است.

 

در کنار قطعی بودن کناره گیری اسحاق جهانگیری به نفع حسن روحانی زمزمه هایی از احتمال کناره گیری مصطفی هاشمی طبا هم به گوش می رسد. هر چند ناظران پیش بینی می کنند که سبد رای او بسیار کم است اما اثر گذاری همین سبد رای اندک بر نتیجه کلی انتخابات را محتمل می دانند.

 

در عین حال اسحاق جهانگیری گفته است: «گفت‌وگوها بین نامزدها و جریانات سیاسی برای ائتلاف با یکدیگر شروع شده است، اگر به توافق و ائتلافی برسیم بر اساس آن عمل خواهیم کرد

 

با وجود اینکه در جناح اصلاح طلبان-اعتدالگرایان وضعیت تقریبا روشن است، اما وضعیت بقای کاندیداها در جناح اصولگرایان بسیار پیچیده است. از یک طرف بحث بر سر این است که نامزد صالح به نفع نامزد اصلح باید کناره گیری کند و از سمت دیگر سخن از این است که کناره گیری نامزدها در این جریان موجب می شود که انتخابات در دور اول به نفع حسن روحانی پایان یابد.

 

حسین کنعانی مقدم تحلیلگر سیاسی اصولگرا معتقد است که در ادامه رقابت انتخاباتی هیچ کدام از نامزدهای اصولگرا نباید کناره گیری کنند. به گفته او این کار اصولگرایان را از هدفشان که رساندن انتخابات به دور دوم است دور می کند.

 

کنعانی مقدم به فرارو گفت: «با توجه به این که اعلام شده است 56 میلیون نفر در این انتخابات واجد شرایط رای دادن هستند به نظر می رسد این انتخابات با ترکیب کنونی به دور دوم کشیده خواهد شد

 

به اعتقاد کنعانی مقدم در صورت رسیدن انتخابات به دور دوم ابراهیم رئیسی رقیب روحانی خواهد بود. او گفت: «قالیباف در رقابت با رئیسی برای نامزد دوم شدن شکست خواهد خورد. چرا که در تبلیغات انتخاباتی بد ظاهر شد و نتوانست آرای خاکستری را جذب کند و آرایش با ریزش همراه بود

 

کنعانی همچنین در نقد مناظره سوم گفت: «این مناظره نبود، منازعه بود و نامزدهای شیوه محمود احمدی نژاد در سال 88 را در اذهان زنده کردند

 

او سه تاکتیک را در مناظره ها ذکر کرد و گفت: «تاکتیک بهترین دفاع حمله است، که توسط آقای روحانی و جهانگیری در پیش گرفتند، تاکتیک پاتک در مقابل حمله که آقایان رئیسی و قالیباف دنبال کردند و تاکتیک پشت سنگر نشستن و مشاهده برد و باخت یکی از طرفین که از سوی آقایان هاشمی طبا و میرسلیم اتخاذ شد

 

کنعانی مقدم ابراز امیدواری کرد که نامزدها در چند روز باقی مانده روش خود را تغییر دهند.

 

دیدگاه حسین کنعانی مقدم درباره ماندن همه نامزدهای اصولگرا تا پایان رقابت انتخاباتی طرفداران دیگری در این جریان دارد.

 

حسین قربان زاده از فعالان ستاد انتخاباتی قالیباف از این افراد است. او هم معتقد است: «اگر قالیباف کنار برود روحانی دور اول برنده ست. او تحت هیچ شرایطی کنار نخواهد رفت. انتشار شایعه از سوی حامیان دولت برای ایجاد یک ترس بزرگ است

 

اما در کنار این دیدگاه از اردوگاه رئیسی صدای دیگری به گوش می رسد. برخی از فعالان ستاد او معتقدند که این نامزد انتخابات اصلح است و صالح باید به سود او کنار بکشد. چندی پیش  مرتضی آقا تهرانی دبیرکل جبهه پایداری در این باره اظهار کرده بود: "اگر صالح برای اصلح کنار نرود خائن است." به نظر می رسد منظور آقا تهرانی از نامزد صالح قالیباف و میرسلیم است.

 

به نظر می رسد پس از مناظره آخر این تئوری که قالیباف باید کناره گیری کند تقویت شده است. سکوت کمپین انتخاباتی قالیباف پس از مناظره سوم و شکست آشکار او در این مناظره فضا را برای فشار به قالیباف از سوی همفکران اصولگرایش باز کرده است.

 

هشدار حسین قربان زاده از مشاوران ارشد او نیز درهمین راستا قابل تفسیر است.

 

در همین راستا جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز باید در روزهای اخیر نظر نهایی خود را اعلام کند. این جبهه براساس روندی که داشته است اکنون باید براساس نظر سنجی ها نامزد نهایی مورد حمایتش را معرفی کند. شواهد نشان می دهد در این جبهه هم اختلاف نظرهایی وجود دارد.

 

 

اما عباس عبدی تحلیلگر اصلاح طلب پیشنهاد دیگری به جریان اصولگرا داده است. او گفته است: «جمنا (جبهه نیروهای مردمی انقلاب)، برنامه‌ای بریزد تا قالیباف و رییسی به نفع میرسلیم از ادامه رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کنند. زیرا او شانس بیشتری نسبت به دو کاندیدای دیگر اصولگرایان دارد. آنچه که دیروز از رییسی دیدیم چهره‌ای منفعل بود که نتوانست برای خود چهره‌ای سیاسی ترسیم کند، و قالیباف هم جز توهین کار دیگری را از پیش نبرد.»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۲۵

نظرات  (۳)

باید قالیباف کنار برود تا درصد آرای رییسی افزایش پیدا کند
۲۵ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۲:۰۷ جواد از کرمانشاه
چه فرق میکند که کدام یکی کنار برود و کدامیکی بماند چه عاید ما میشود برای ما ومن فرقی نمیکند چه آقای  رئیسی باشد و چه آقای روحانی و یا قالیباف .4 سال آقای روحانی بود چه گلی به سر مردم زد که بقیه در این سی وچند سال نزدند بهتراین است که به خودشان وا بگذاریم که هرکدام خواستند بیایند ولی من  اصلا تمایلی به شرکت ندارم و شرکت در این انتخابات نمی کنم 
۲۵ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۲:۱۹ حمزه از شیراز
من هم بنظرم بد نیست که آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی کنار برود 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی