پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

پارسا نیوز

اخبار تحلیلی - خبری مستقل و فوری

این سایت اطلاع رسانی بی طرفانه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران میباشد و به هیچ گروه و جناح سیاسی وابستگی ندارد.
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

ایرانیان در سودان، عربستان و کانادا امکان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارند

قشقاوی گفته است به دلیل قطع روابط دیپلماتیک ایرانیان در سه کشور امکان رای‌دهی نخواهند داشت

وزارت امور خارجه ایران در مورد نحوه رای دادن ایرانیان مقیم خارج در انتخابات ریاست جمهوری توضیحاتی داده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن قشقاوی، معاون وزارت خارجه در امور کنسولی، پارلمانی و ایرانیان مقیم خارج از کشور گفته است که از بیش از یک ماه پیش تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشورهای دیگر پیش بینی شده تا ایرانیان خارج از کشور بتوانند در این انتخابات شرکت کنند و برای این منظور، در ۱۳۳ دفتر نمایندگی و ۲۸۶ شعبه اخذ رای در ۱۰۳ کشور در نظر گرفته شده است.

آقای قشقاوی گفته است که در سه کشور عربستان سعودی، سودان و کانادا که جمهوری اسلامی دارای روابط دیپلماتیک با آنها نیست تسهیلاتی برای رای‌گیری از ایرانیان وجود نخواهد داشت.

+ ظریف: کانادا آماده رای‌گیری از ایرانیان در انتخابات ریاست جمهوری نیست

وی افزوده است که تعداد ایرانیان در دو کشور عربستان و سودان زیاد نیست اما با وجود اینکه حدود ۴۰۰ هزار ایرانی در کانادا زندگی می‌کنند، راهی برای اخذ رای از ایرانیان پیدا نشده است.

اوایل این هفته، گزارش شد که وزیر خارجه ایران در تماس با وزیر خارجه کانادا موضوع فراهم کردن امکاناتی برای رای دادن ایرانیان در آن کشور را مطرح کرده است. به گفته مقامات کانادایی، طبق قوانین آن کشور اخذ رای از اتباع خارجی تنها در دفاتر سیاسی کشورهای آنها مجاز است در حالیکه روابط دیپلماتیک ایران و کانادا قطع شده و جمهوری اسلامی نمایندگی دیپلماتیک در آن کشور ندارد.

حسن قشقاوی گفت که پیشتر، دفتر نمایندگای جمهوری اسلامی در سازمان ملل با دفتر نمایندگی کانادا در این زمینه مشورت کرده اما راهی برای حل این مشکل یافت نشده بود. وی افزوده است که وزارت خارجه جمهوری اسلامی "پیشنهادات غیرمستقیم دیگری" هم در این زمینه مطرح کرده "اما بعید است در چند روز آینده اتفاق خاصی دراین زمینه صورت گیرد."

در مورد عربستان سعودی و سودان مشخص نیست که قوانین خاص آن کشورها هم مانع از رای‌گیری از ایرانیان است یا اینکه به خاطر کم بودن تعداد ایرانیان، اقدامی برای برگزاری انتخابات در این کشورها صورت نگرفته است.

ایران با ایالات متحده نیز روابط دیپلماتیک ندارد اما چندی پیش، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که با توجه به جمعیت نسبتا بالای ایرانیان مقیم امریکا، اقدامات لازم از سوی وزارت امور خارجه برای داشتن صندوق‌های اخذ رای در امریکا انجام شده است. او افزود که "خوشبختانه مقدمات لازم در امریکا مهیا شده و ما در زمان مقتضی محل‌های اخذ آرا و استقرار صندوق‌های رای را اعلام می‌کنیم."

در انتخابات دوره قبلی ریاست جمهوری نیز برای ایرانیان در آمریکا و بریتانیا، که در آن زمان دارای روابط دیپلماتیک با ایران نبود، امکان رای دادن در انتخابات فراهم آمده بود اما قوانین کانادا مانع از رای دادن ایرانیان در آن کشور شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۲۱

نظرات  (۲)

۲۲ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۲:۲۵ مهوش الف دانشجو از کاناد
من ایرانی چرا و به چه دلیل بایستی دراین انتصا بات شرکت کنم من هیچوقت بخودم اجازه نمیدهم که به این افراد که هرکدام دارای سوابق امنیتی و درتمام کارهای این حکومت یعنی چه درکشتارها و چه در بدبختی مردم شریک اند رای بدهم . ندادن رای بالاترین اعتراض به این حکومت است نبایستی خودمان را آلوده کنیم چه بهتر که کانادا اجازه نمیدهد که شرکت کنیم 
گرفتی مارا  . مردم داخل مملکت رای نمیدن رفتین دنبال دلقوز آباد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی